Crowdfunding succes? Ontwijk deze valkuilen

Crowdfunding succes? Ontwijk deze valkuilen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Crowdfunding

Door de alternatieve financieringsvorm crowdfunding kunnen veel innovatieve ideeën werkelijkheid worden. Ondanks dat het totale door crowdfunding opgehaalde bedrag ook vorig jaar groeide met vijftien procent, faalt nog steeds een groot percentage van de campagnes.

In dit artikel vertelt ondernemer en investeringsbankier Chris Thomas van Eureeca over de meest voorkomende valkuilen bij crowdfunding en geeft hij zijn tips, zodat ondernemers deze in de toekomst kunnen ontwijken.

Valkuil 1: niet concreet (genoeg)
Ze zeggen het niet voor niets: een goed begin is het halve werk. Voordat u als ondernemer de crowd kan overtuigen om te investeren in uw product of dienst, moet het 100 procent duidelijk zijn wat de onderneming doet en vooral waarom, én is het van belang dat dit kort en krachtig verteld kan worden. Een handige tool om dit te doen is de Golden Circle van Simon Sinek met daarin de: why, how en what. Dit model start bij de waarom: waarom is de organisatie opgericht en wat wil de ondernemer hier (uiteindelijk) mee bereiken? Vervolgens wordt pas ingevuld hoe deze doelen bereikt worden en met welk product of dienst. Een hier opvolgende stap is om de onderscheidende aspecten van (Unique Selling Points) in kaart te brengen. Op welke manier is de onderneming een toevoeging op het bestaande aanbod? Overtuig de crowd van de potentie en belang van uw onderneming zodat ze een (financiële) bijdrage willen leveren voor het verwerkelijken van het idee. Verwerk bovenstaande punten in een duidelijke en korte pitch evenals uw doelbedrag en hoe u dit bedrag bij crowdfunding succes gaat besteden. Hoe concreter, hoe beter.

Klik hier en lees het volledige artikel