Crowdfunding als alternatief. Wat is het risico en rendement?

Crowdfunding als alternatief. Wat is het risico en rendement?

Instellingen en ondernemers lenen in toenemende mate direct van particuliere spaarders en beleggers om hun investeringsplannen of tekort aan werkkapitaal te financieren. Crowdfunding heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een zeer serieuze alternatieve kredietvorm.

Het rendement van crowdfunding

Vanaf het moment dat de eerste Nederlandse ondernemers in 2010 €50.000 en een behoorlijk rendement ophaalden aan omzet de crowd (oftewel de menigte), is crowdfunding exponentieel gegroeid. In 2016 investeerden burgers en beleggers het behoorlijke bedrag van 170 miljoen euro aan crowdfunding. Het gemiddelde rendement per campagne dat via crowdfunding bijeen wordt gebracht ligt hoger dan voorgaande jaren. In 2016 ging dat om €37.500 euro. Bij ondernemingen is dat gemiddelde €80.000 per plan en bij creatieve projecten ligt het gemiddelde op €14.500 euro. Alles bij elkaar mag je dus wel zeggen dat crowdfundig ter degen een effectief resultaat oplevert. 


Waarom zou je voor crowdfunding kiezen?

De banken zijn sinds de jaren van economische crisis terughoudend in het verstrekken van bedrijfskredieten onder de €250.000. De verscherpte bancaire eisen die gesteld worden aan met name kleinere bedrijven blijken ongunstig voor de economie. Beheer van kleinere MKB bedrijven is te duur geworden, volgens de banken. Crowdfunding gebruikt dit als kans. Spaarders lenen hun geld direct aan bijvoorbeeld de slagerij op de hoek, maar ook aan ondernemers die ze niet persoonlijk kennen. Op deze manier kunnen ze rekenen op een hogere rente en meer rendement dan spaarrekeningen nu bieden.


Brengt crowdfunding risico's met zich mee? Jazeker!

Crowdfunding heeft zeer zeker risico's! Bedenk dat banken niet voor niets meer eisen stellen. Gaat de onderneming failliet, dan is de investeerder bij crowdfunding zijn geld vrijwel altijd kwijt. Gaat het minder dan in de prognose opgenomen, dan komt de rentebetaling en aflossing in het gedrang. Dit is bij crowdfunding exact hetzelfde. Om die reden is ook het kredietbeoordelingsproces bij de goede crowdfundingplatforms scherper geworden. Dit vraagt van de ondernemer een goede voorbereiding en een financieringsplan zodat de kans op deze risico's een stuk kleiner wordt. 


Ons advies is dan ook: Onderzoek ook de mogelijkheden en crowdfunding risico’s voor uw bedrijf. Doe dit grondig vooraf, alvorens dit toe te passen.

Auteur drs. ing Bart Lemmen, van Claassen, Moolenbeek&Partners