Creatief in de crisis

Creatief in de crisis
5 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Deze tijd is niet de makkelijkste tijd voor mensen met ondernemingszin. De maatschappelijke veranderingen zijn talrijk. De digitale wereld zet voor veel branches de boel op zijn kop, de crisis heeft veel mensen werkloos gemaakt en heeft als bijgevolg dat er veel kennis en kunde lijkt te gaan verdwijnen.. Waar het allemaal heen gaat, is moeilijk te zeggen zolang we nog midden in die maalstroom zitten maar één ding weten we zeker, afwachten heeft geen zin.

Als ik het vanuit mijn vakgebied bekijk, het bedenken en maken van interieurs voor hoofdzakelijk de zakelijke markt, zie ik natuurlijk ook de krimp. De retail heeft het moeilijk, horeca is topsport bedrijven, harder werken met minder geld, musea moeten concureren met elkaar en met zalencentra om voldoende gelden te genereren om te kunnen overleven.

Er is niet een antwoord, maar er zijn wel meerdere antwoorden. In winkelland zie je meer en meer gecombineerde winkels ontstaan met een heel breed assortiment, waar je bovendien ook een kop koffie kunt drinken en een broodje kunt eten. Eigenlijk zijn dat allemaal een soort minibijenkorfjes. Winkelen is meer en meer een beleving. Ik geloof zelf ook sterk in tijdelijke winkels (maar dan wel tegen huurprijzen die scherp zijn). We leven in het Zaptijdperk. Even dit aanklikken, even snel dat kijken. Als je dat vertaalt naar het winkelen is de querillawinkel, de pop-upwinkel iets wat beter kan werken de komende tijd dan investeren in een vaste plek. Met name in een stedelike omgeving liggen daar mogelijkheden. Ook voor vastgeodbeheerders als ze hun leegstand en achteruitgang op rendabele en creatieve wijze willen aanpakken.

In dorpen, waar de winkelleegstand ook een steeds groter fenomeen gaat worden is een moderne variant van de SRV-man, de rijdende winkel, naar mijn idee een serieuze optie. En dan niet overdag, maar in de vroege avonduren met andere dingen in het assortiment dan de grote supermarkt: streekproducten, biologische producten......

Voor de horeca geldt min of meer hetzelfde. Je ziet ook steeds meer zaken die heel basic zijn ingericht, gewoon wat verf op de muur, tafels en stoelen van de kringloop, oude lampjes en tweedehands horeca-apparatuur en draaien maar.

Niet investeren in grote, luxe en dure inrichtingen maar in snel te creëren sfeer die makkelijk vervangbaar is. En waarom geen pop-up horeca, of een horecazaak die mobiel is en dan een paar maanden hier staat en dan weer daar?!

Met creativieit, inventiviteit en duurzaamheid ( een te grote en aparte uitdaging om hier helemaal uit te werken) kunen we nieuwe bronnen aanboren en bestaande verrassen. 

Het kan, het moet.