Corporate stories en narratieven: hoe zet je ze effectief in?

Corporate stories en narratieven: hoe zet je ze effectief in?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Ondernemen

Storytelling en narratieve strategie: de onderwerpen hebben veel raakvlak en lijken daarom dicht bij elkaar te liggen. Beide benaderingen gebruiken de kracht van verhalen. Toch zijn er wezenlijke verschillen in zowel de (strategische) functie als in de uitvoering. Een bewuste keuze is dus belangrijk. Als verhalen en narratieven strategisch worden ingezet, kunnen ze namelijk van grote waarde zijn voor de ontwikkeling van de organisatie en het behalen van bedrijfsdoelstellingen.

Maar wat zijn de verschillen nu precies? En hoe pas je een corporate story of strategisch narratief effectief toe? Bewust zijn van de verschillen tussen deze twee methodieken stelt een organisatie in staat ze gerichter en effectiever in te zetten.

Een vergelijking van verhalen en narratieven

In het eerste opzicht lijken verhalen en narratieven misschien wel gelijk aan elkaar, maar dat is onjuist. Strategiegoeroe John Hagel, co-chairman van Deloitte’s Center for the Edge, vergelijkt ze als volgt:

Klik hier en lees het volledige artikel