Conversational marketing: wat is het en hoe zet je het in?

Conversational marketing: wat is het en hoe zet je het in?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Marketing

Gesprekken voeren met je doelgroep wordt steeds belangrijker voor iedere succesvolle onderneming. Dat is natuurlijk niets nieuws, maar de manieren waarop je die gesprekken kunt voeren zijn hard aan het veranderen. En al dat voeren van gesprekken heeft inmiddels ook een hippe naam gekregen: conversational marketing. In dit artikel leggen we je uit waarom de term conversational nu zo populair is, welke bedrijven er succes mee hebben en hoe ze het inzetten door middel van tools, social media of – lekker ouderwets – persoonlijk contact.

De term ‘conversational’ zijn we al in verschillende combinaties tegengekomen. Denk aan conversational commerce, sales, human voice, customer service, presenting, interfaces, AI, en ook wij gebruikten de term in dit artikel over conversational storytelling op social media. Uiteindelijk draait het allemaal om één ding: praten met je doelgroepen om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben. En daar vervolgens op inspelen.

Een lesje geschiedenis

Om de conversational trend in perspectief te plaatsen, moeten we eerst even een blik werpen op de geschiedenis. Vanaf de jaren ’50 groeide de populariteit van massamarketing, waarbij niet de klant, maar het product centraal stond. Marketeers concentreerden zich op het maken van geweldige producten en maakten grote generalisaties over hun klanten. Bedrijven ontwikkelden de best mogelijke producten en zetten emotionele massamediacampagnes op om klanten te overtuigen van hun producten.

Klik hier en lees het volledige artikel