Complexe producten uitleggen aan de klant

3 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Sommige producten roepen veel vragen op. Daarom is het belangrijk om alle informatie goed toe te lichten, zodat de meerwaarde van jouw product duidelijk wordt. Een paar tips om complexe producten uit te leggen.

Visualiseren in 3D

Beeld is makkelijker te begrijpen dan tekst. Maak complexe producten visueel door het uit te beelden. Dit kan simpelweg met afbeeldingen bij het product, maar je kan ook een stap verder gaan. Als je het product met een 3D configurator visualiseert komt de klant pas echt in aanraking met je product. Door de input van het product goed in te voeren in een visual configurator worden de afmetingen accuraat weergegeven. Dit voorkomt onduidelijkheid of verwarring zodra het product wordt geleverd. Naast dat een 3D visualisatie er gelikt uitziet, zorgt het er ook voor dat de klant eindeloos kan combineren en personaliseren.

Productvideo maken

Video is een krachtig middel om een boodschap over te brengen. Door een productvideo te maken van jouw product of dienst heb je genoeg ruimte en mogelijkheden om alle informatie te delen. Dit kan zo speels of informeel als je zelf wil. Maak een informatieve animatie of juist een prikkelende promotievideo. Over het algemeen zijn er drie vaste onderdelen in een productievideo: het product, de USP’s en een praktijkvoorbeeld.

Een productvideo trekt de klant gemakkelijker over de streep. Een video focust zich meer op de beleving en het gevoel dat een product geeft. Daarbij verbetert het de organische vindbaarheid als je de video plaatst op diverse kanalen, zoals YouTube of Pinterest.

Klantcase schrijven

De feitelijke eigenschappen en functies van een product zeggen niet veel als het niet duidelijk is wat het precies oplevert. In principe is het niet nodig dat een klant alle technische aspecten uit zijn hoofd kent. Tenzij de klant natuurlijk verantwoordelijk is voor het installeren, monteren en onderhouden van het product. Maar die informatie kan je terugvinden in de handleiding.

Wat de klant wél moet weten is wat het product oplevert. Dit wordt het meest duidelijk als je ziet hoe het product zijn werk doet en dat kan het beste met een praktijkvoorbeeld. Investeer daarom tijd in het maken van cases bij tevreden klanten. Een paar handvatten bij het creëren van een case zijn de volgende onderwerpen: het productieproces, verkoopproces en de ervaring van het personeel. Laat zien hoe jouw product het geheel verbetert, eventueel met foto’s. Plaats dit op je website en bij je product, zodat de klant hem eenvoudig kan vinden.