Communicatie wordt voor bedrijven steeds belangrijker om succesvol te ondernemen

Communicatie wordt voor bedrijven steeds belangrijker om succesvol te ondernemen
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Steeds meer werknemers voelen zich prettig bij het idee dat zij zekerheid en duidelijkheid in hun dagelijkse werkzaamheden hebben. Dit houdt in dat er een open cultuur binnen de organisatie heerst waar iedereen alles tegen elkaar kan zeggen en zich met elkaar verbonden voelt. Of je dit nu face to face doet of bijvoorbeeld via een e-mail, goede communicatie wordt altijd op prijs gesteld. Het is dus zaak om als ondernemer deze transparante en open werkwijze te waarborgen binnen jouw bedrijf. In dit artikel wordt meer duidelijk over de wensen van de werknemers om duidelijkheid te hebben en hoe je dat als ondernemer aan kunt grijpen voor betere prestaties.

Interne communicatie zorgt voor rust


Wanneer iedereen weet waar zij aan toe zijn en alle neuzen dezelfde kant op kijken, kan daar achteraf geen discussie over staan. Het is belangrijk wanneer iets tegenzit in de organisatie dat werknemers elkaar niet de schuld gaan geven of van elkaar kunnen zeggen dat het aan gebrekkige communicatie ligt. Wanneer de taken duidelijk zijn van iedereen en er onderling goed gecommuniceerd wordt is het veel makkelijker om eventuele problemen te achterhalen en vervolgens op te lossen. Als ondernemer moet je je hieraan vasthouden binnen jouw bedrijf. Het zorgt ook voor minder stress op de werkvloer.


Het zorgt voor een betere werkomgeving


Wanneer werknemers binnen jouw bedrijf tevreden zijn zorgt dit voor een positieve sfeer op de werkvloer. Daarnaast zorgt het ervoor dat werknemers gemiddeld langer aan het bedrijf verbonden blijven, waardoor je niet veel te vaak op zoek moet naar nieuw personeel. Het zorgt ook voor een toename van de goodwill voor jouw bedrijf. Werknemers zijn sneller bereid positief over het bedrijf te praten. Dit verbetert ten eerste de reputatie en zorgt er ten tweede ook nog eens voor dat acquisitie voor nieuwe werknemers gemakkelijker gaat. De positieve geluiden slaan ook over naar mensen die (nog) niets met jouw bedrijf te maken hebben. Probeer hier dus voor te zorgen.


De prestaties worden beter


Wanneer iedereen op de hoogte is van zijn taken zorgt dit ervoor dat zij sneller hun werk kunnen doen. Het inspireert ook mensen om hun werkzaamheden goed te doen omdat zij zich er echt verantwoordelijk voor beginnen te voelen. Wanneer iemand iets niet goed doet, kun je deze er ook rustig op wijzen en in gesprek gaan hoe het beter kan. In eerste instantie moet je voor een zachte aanpak kiezen om het vertrouwen te behouden.


Zorg dat werknemers elkaar kunnen bereiken


Naast de interne communicatie moet je er ook voor zorgen dat werknemers elkaar kunnen bereiken. Dit doe je door optimaal internet te leveren, een goed werkend e-mail- en chatsysteem te hebben en bijvoorbeeld werktelefoons te leveren. Dit alles kun je eenvoudig doen door een alles in 1 pakket aan te schaffen. Binnen dit pakket vallen dan de internetkosten op kantoor en de belminuten die werknemers met hun werktelefoon kunnen maken wanneer ze onderling met elkaar aan het communiceren zijn.