Check hier dé marketingtrends van 2021

Check hier dé marketingtrends van 2021
14 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Waar de coronacrisis aan het begin van 2020 er juist voor zorgde dat er enkele bedrijven verdwenen, bleek het uiteindelijk juist dé reden dat er meer MKB-bedrijven in Nederland werden opgericht. Niet zo gek, wanneer je kijkt naar hoeveel mensen hun baan zijn kwijtgeraakt en vervolgens op zoek zijn gegaan naar alternatieven. Wanneer je net komt kijken in het ondernemerschap is het goed om te weten dat je jaarlijks moet kijken naar diverse trends. Daarmee houd je je bedrijf op scherp. Zo zijn er ieder jaar nieuwe marketingtrends te vinden waarmee je je onderneming een flinke boost kunt geven. Wat de marketingtrends voor 2021 precies zijn, lees je in dit artikel. Ook wanneer je al even ervaring hebt als ondernemer zijn deze trends belangrijk.

Waarom is online marketing zo belangrijk?

Tegenwoordig kom je als bedrijf zonder de juiste marketingstrategie niet heel ver. Waarom dat zo is? Heel simpel: er zijn ontzettend veel bedrijven in en buiten Nederland. Al die bedrijven willen hun diensten of producten verkopen aan klanten. Dat kan grotendeels alleen wanneer ze goed zichtbaar zijn, opvallen en het juiste imago hebben. Met online marketing kun je, als je het goed aanpakt, je klantenbestand en zo je omzet alleen maar vergroten en verhogen. Ook kun je ervoor zorgen dat je net wat beter opvalt dan je concurrent. Een paar voordelen van online marketing zijn onder andere:

  • De online markt blijft groeien zolang men gebruik blijft maken van internet. Dat betekent dat de online markt voor marketing niet snel stil komt te staan.
  • Je kunt met behulp van online marketing veel beter resultaten meten dan bij offline marketing.
  • Online marketing kun je eenvoudig uitbesteden aan een professional zoals een online marketing consultancy. Een professional of een marketingbureau weet precies welke trends er op het moment belangrijk zijn.
  • Online adverteren is over het algemeen beter te betalen dan offline marketing.
  • Je klant is overal te bereiken met de komst van de smartphone. Zo wordt de interactie met je doelgroep alleen maar groter.

Automatiseren van marketingkanalen

Een van de belangrijkste marketingtrends in 2021 is het zogeheten marketing automation. Dat is een ideale combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie waarbij het grootste doel is om meer conversie te krijgen. Marketing automation is al enkele jaren aan het groeien, maar er zijn nog steeds te veel bedrijven die er niets aan doen. Dat is zonde want het is inzetbaar voor de complete funnel: je zet marketing automation in om gerichte, persoonlijke content op precies het juiste moment naar de juiste persoon te pushen. Daarom wordt het automatiseren van je marketingkanalen voor 2021 een belangrijke ontwikkeling om met behulp van projectmatig werken meer klanten en uiteindelijk meer conversies te krijgen.

Facebook maakt plaats voor Instagram en Linkedin

Waar we jaren konden profiteren van de voordelen van sociaal medium Facebook lijkt het platform de laatste tijd niet mee te werken met het algoritme. Het is je misschien niet onbekend dat Facebook voornamelijk werkt op betaalde content. Daar is an sich natuurlijk niets mis mee, maar er is meer dan dat: er is namelijk een verschuiving in het gebruik van sociale media te ontdekken. Zo wordt er tegenwoordig meer gebruik gemaakt van andere sociale media, zoals Linkedin en Instagram. Deze netwerken gaan we in 2021 veelvuldig zien op het gebied van zakelijk gebruik. Daarom moeten Instagram en Linkedin zeker een belangrijke plaats krijgen in het marketingplan van 2021.

Story time: online stories worden belangrijker

Het fenomeen stories kennen we al even van Instagram: korte momenten met foto’s en/of video’s die 24 uur zichtbaar zijn. Dit bleek al gauw een groot succes, waarna ook andere platformen dergelijke functies introduceerden. Inmiddels vind je stories terug op Facebook, Linkedin en zelfs op Twitter! Een interessante ontwikkeling via waar je ook aan de slag kunt gaan met marketing en promoties. Het is het belangrijkste doel om zo’n kort moment om te kunnen zetten tot een krachtig middel waarin je jouw gewenste boodschap en product of dienst aan de man weet te brengen. Hier moet je dus een aparte marketingstrategie voor uitstippelen, omdat het een totaal ander concept is dan waar je misschien eerder mee hebt gewerkt.

Professionele influencermarketing in 2021

Tot slot willen we het hebben over influencermarketing. Deze vorm van marketing waarbij influencers worden ingezet om een product of dienst te promoten is niets nieuws. Wat wel nieuw is, is hoe influencermarketing wordt ingezet. Steeds vaker wordt er gekeken naar professionals en vakspecialisten die in eerste instantie misschien geen influencer zijn, maar wel veel kunnen betekenen voor je product en je publiek. Dit soort mensen zorgen immers voor een interessante en geloofwaardige uitstraling. Op deze manier kun je op een hele makkelijk en efficiënte manier gebruik maken van elkaars netwerk waarbij er een groot en divers publiek kan worden bereikt voor beide partijen.