Chatbot of voicebot? 5 belangrijke verschillen

Chatbot of voicebot? 5 belangrijke verschillen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 maanden geleden
Gepost in Tech

In consumentenmarketing telt het eerste contact het zwaarst. Automatisering voor 24-uursservice en optimale bereikbaarheid is hierin een tijd- en kostenbesparende trend. Welke ervaring geef je de consument mee, kijkend naar de verschillende opties in klant- en merkbeleving? En vooral: welke verschillen zijn er naast het eindgebruik in de kosten? In dit artikel zet ik de 5 belangrijkste verschillen tussen de chatbot en voicebot (spraaktechnologie) op een rij.

1. De belangrijkste verschillen in het gebruik van chatbots en voicebots

Zowel chatbots als voice-spraaktechnologie zijn effectieve middelen om de klantervaring via automatisering te verhogen. In het geval van chatbots vindt de conversationele interactie plaats via tekstberichten. En met voice-technologie geeft de gebruiker een spraakgestuurde opdracht voor informatie of een actie en ontvangt het ook weer in spraak terug. Het belangrijkste verschil voor de klant is daarmee de manier van interactie.

Het voordeel van voice-spraaktechnologie is dat het geheel handsfree is en op afstand kan worden aangestuurd. Het grootste voordeel van een messenger-gestuurde chatbot is dat deze op meerdere platformen gesynchroniseerd tegelijk kan bestaan. De chatbot heeft voornamelijk dus een voordeel voor de organisatie en vergroot het bereik, waar de voice-gestuurde bot een efficiënt voordeel biedt voor de eindgebruiker.

Klik hier en lees het volledige artikel