Chatapp LINE sleept 338 miljoen binnen

Chatapp LINE sleept 338 miljoen binnen
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Chat is big business. Het Japanse bedrijf LINE wist met een simpele chatdienst het afgelopen jaar 338 miljoen dollar binnen te slepen.

Chatten wordt steeds populairder, ook in Japan. In het vierde kwartaal ging de omzet alleen al om 120 miljoen, 20 procent meer dan een kwartaal eerder. Dat is bijzonder knap voor een chatapplicatie die geheel gratis is. De verdiensten komen van ‘stickers’, waarmee de applicatie kan worden opgeleukt, maar de omzet komt vooral van het speciale games platform binnen de app die maar liefst zestig procent voor zijn rekening neemt.

Het bedrijf heeft 340 miljoen gebruikers wereldwijd, die vooral vanuit opkomende markten komen als Mexico, Chili en Venezuela. Ter vergelijking: het Chinese WeChat heeft 280 actieve gebruikers per maand en het in Nederland veel gebruikte WhatsApp 350 miljoen. LINE wil het record van die laatste gaan evenaren, en lijkt beter te hebben begrepen hoe je er geld mee kunt verdienen. Net als Kakao Talk uit Zuid Korea, dat met een identieke strategie 311 miljoen dollar binnensleepte in het eerste half jaar van 2013. De verdiensten van LINE gaan komend jaar naar alle waarschijnlijkheid nog verder omhoog. Gebruikers kunnen vanaf komend voorjaar namelijk onderling ook artikelen gaan kopen en verkopen, waarbij LINE een commissie per verkocht item vangt. Vooralsnog zal LINE Mall, zoals de dienst heet, enkel in Japan beschikbaar zijn.

LINE is een vrij jonge app die in juni 2011 werd gelanceerd door NHN Japan, onderdeel van een Koreaanse internetaanbieder. De app werd in eerste instantie vanuit een noodsitiuatie ontwikkeld: vanwege de grote aardbeving die toen net had plaatsgevonden werkten de traditionele communicatielijnen niet goed en werd snel een internetapp ontwikkeld. Binnen een jaar waren er vijftig miljoen gebruikers.