Call tracking: onmisbaar voor ondernemers die online adverteren

Call tracking: onmisbaar voor ondernemers die online adverteren
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Social Media

​In 2015 had al 80 procent van de Nederlanders een smartphone, die steeds intensiever wordt gebruikt. Sinds een jaar registreert Google dan ook meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten op een desktopcomputer. In 2013 eindigde al 70 procent van die mobiele zoekopdrachten in een click-to-call, oftewel: een telefonische oproep met een smartphone.

Dus introduceerde Google in 2015 de ‘call only ads’ en hebben inmiddels veel online advertenties en websites een click-to-call-button. Dat betekent dat je op je smartphone, met één druk op het telefoonnummer of bel-icoontje het bedrijf belt. Omdat het dus steeds makkelijker is om naar aanleiding van een online zoekopdracht of website een bedrijf te bellen, verwacht BIA/Kelsey dat het aantal telefoontjes naar bedrijven wereldwijd in 2020 zal oplopen naar 169 miljard. Dat is bijna een verdubbeling van de 85 miljard in 2016. Dat zijn een heleboel leads en conversies die helemaal niet gemeten worden.

Call tracking is de oplossing

Het meetbaar maken van resultaat is essentieel. Wanneer je als ondernemer of marketeer een online advertentie inzet, wil je weten wat die advertentie opbrengt aan conversies. Dat is belangrijk want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk uit je budget halen. Webconversies als bijvoorbeeld clicks naar je website en binnenkomende e-mails zijn makkelijk te meten, maar als iemand jouw online advertentie ziet en vervolgens telefonisch contact opneemt, is dit niet te zien in Google Adwords of -Analytics. Terwijl ook die oproep een resultaat is van je advertentie.

Met call tracking worden deze telefonische contactmomenten wel gemeten en zie je deze ook terug als conversies in Google Analytics. Dat betekent dat je dus een compleet overzicht hebt van alle conversies (web én telefonisch) per online advertentie. Met Calltracking-software kan je ieder kanaal (bijvoorbeeld Facebook, website, LinkedIn), advertentie en/of sessie automatisch een ander telefoonnummer geven.

​Een Facebook-advertentie laat dus een ander nummer zien dan een AdWords-advertentie in Google van hetzelfde bedrijf. Het betekent ook dat je kunt instellen dat ieder persoon een ander telefoonnummer ziet. Zo kun je in Analytics heel nauwkeurig zien welke oproep waar vandaan komt, en dus welke advertentie het beste resultaat levert. Hetzelfde kun je ook toepassen op televisiereclames, abri’s en andere offline advertenties. Zo zie je in Google Analytics dus naast de resultaten van je online advertenties, ook de resultaten van je offline marketingactiviteiten. Lees meer..