Brengt je merkbeschrijving je organisatie succes?

Brengt je merkbeschrijving je organisatie succes?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 maanden geleden
Gepost in Marketing

Bijna iedere organisatie of merk heeft tegenwoordig een merkbeschrijving (al dan niet vervat in een ronkend model dat moeilijk oogt of klinkt). Vaak worden deze merkbeschrijvingen – na vastlegging of pittige interne discussies – nauwelijks gebruikt, laat staan dat ze bijdragen aan het leveren van klanten. Hoe komt dat?

Het nut van een merk moet voor iedereen binnen een organisatie duidelijk zijn en een merkbeschrijving moet effectief zijn. Naar mijn mening wordt aan beide eisen zelden voldaan.

Het begint er niet zelden mee dat mensen wel weten dat merken en/of merkbeschrijvingen belangrijk zijn, maar niemand die precies weet waarom ze belangrijk zouden zijn. Merkbeschrijvingen ‘links laten liggen’ kan je soms duur komen te staan als medewerker. Vaak brengt het negeren ervan je als marketeer of communicatiemedewerker niet verder, zeker niet in beoordelingen. Soms geeft het lachen om ‘merkbeschrijvingen’ je juist de erkenning van je leidinggevende of afdeling; buiten de afdeling marketing en/of communicatie wordt vaak braaf geknikt – zeker als marketeers en communicatiemensen erbij zijn.

Klik hier en lees het volledige artikel