Brein wil adverteerders op torrentsites aanpakken

Brein wil adverteerders op torrentsites aanpakken
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Social Media

BREIN wil betaaldiensten en advertentiebedrijven aanpakken die actief zijn op p2p- en torrentsites. De antipiraterij-organisatie richt zijn pijlen vooral op zogeheten payment processors. 

BREIN beschikt al over een vonnis waarin een payment processor bevolen wordt de naam-, adres- en bankgegevens van de onrechtmatig handelende klant af te geven, zo meldt de stichting in een persbericht. Een eis tot staking van de dienstverlening is volgens BREIN nog niet nodig geweest omdat de betreffende klant zich meestal uit de voeten maakt zodra hij weet dat hij niet langer anoniem is.

Daarnaast wil BREIN net als in het Verenigd Koninkrijk afspraken maken met ad networks om adverteren op illegale sites tegen te gaan. BREIN baseert zich hierbij op een onlangs verschenen rapport waarin wordt geconcludeerd dat piraterij 'big business' is. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Google en de Britse evenknie van Stemra, de PRS. 

Uit het onderzoek blijkt dat populaire sites voornamelijk (86%) afhankelijk zijn van reclame-inkomsten. Hoewel het rapport geen sites bij naam noemt, is het duidelijk dat het om BitTorrent-sites zoals The Pirate Bay gaat. In het Verenigd Koninkrijk zitten internetbedrijven en vertegenwoordigers van de creatieve industrie momenteel rond de tafel om een vrijwillige gedragscode uit te werken.