Boekreview: 'Sociale Media Strategie in 60 minuten' door Jarno Duursma

Boekreview: 'Sociale Media Strategie in 60 minuten' door Jarno Duursma
6 jaar geleden
Gepost in Boeken

Sociale media. Het wordt steeds belangrijker voor ondernemers en bedrijven en dit zal voorlopig nog wel zo blijven. Om ervoor te zorgen dat sociale media slim en succesvol ingezet kan worden door iedereen, schreef Jarno Duursma 'Sociale Media Strategie in 60 minuten'. 

Weinig tijd?

Op zakelijk gebied is het eigenlijk een must om sociale media te gebruiken, al is het maar voor de gunstige vindbaarheid op Google van je merk. Hoe zet je sociale media op een serieuze en succesvolle manier in als ondernemer? Het kan zakelijk namelijk veel opleveren, mits het op de juiste manier geutiliseerd wordt. Wat belangrijk is, is dat je een goede strategie bedenkt. Jarno Duursma beschrijft op een heldere, begrijpelijke manier hoe je een stappenplan maakt waarmee je snel een succesvolle sociale media strategie ontwikkelt. Het boek is in een uurtje te lezen en zeker de moeite waard.

Basiskennis al aanwezig

Duursma gaat er vanuit dat je al beschikt over een zekere basiskennis. Je weet wat een tweet is, hoe je moet tweeten, wat Facebook is, hoe je een groep maakt op LinkedIn etc. Dit wordt allemaal niet uitgelegd. Dit boek gaat over het hoe, wat en waarom van sociale media en leert je handen en voeten geven aan een goede strategie.

Don't plan to be viral, be awesome

Waarom zouden bedrijven sociale media moeten gebruiken? Daar zijn volgens Duursma een twaalftal redenen voor:

  1. het verkrijgen van een groot bereik;
  2. het bereiken van nieuwe doelgroepen;
  3. het bieden van online contact en klantenservice;
  4. het managen vanje online reputatie;
  5. snelle crisiscommunicatie kunnen toepassen;
  6. gegevens vindn over klanten, concurrenten en de markt;
  7. feedback of nieuwe ideeën ontvangen van klanten over je bedrijf, merk of product;
  8. makkelijker contact houden met bestaande klanten;
  9. personeel vinden;
  10. 'ambassadeurs creëren;
  11. intern communiceren in het bedrijf;
  12. hoger scoren in Google.

Een aantal punten hebben meer betrekking op wat grotere ondernemingen, maar ook als startende ondernemer is het belangrijk aanwezig te zijn op sociale media. Een goede tip die aangedragen wordt, is het bieden van interessante en relevante content. Probeer niet alleen maar die ene 'viral video' te maken, ga voor langdurige kwaliteit. Kwaliteit wordt onthouden en dat ene grappige plaatje wordt snel vergeten. 

Earned media

De kracht van paid media neemt af, alhoewel het in de beginfase van het promoten van je sociale media-kanalen nog wel zinvol kan zijn. Je kan hierdoor jouw kanalen makkelijker onder de aandacht brengen van de door jou geselecteerde doelgroep. Op de lange termijn is het echter belangrijk dat je aanbevolen wordt door anderen, earned media. Onderlinge aanbevelingen zijn enorm krachtig. Zeg nou zelf, je eet eerder bij een restaurant dat is aanbevolen door een goede vriend of een criticus die je vertrouwt, dan dat je er gaat eten omdat je een reclame hebt gezien. Daarbij is het zinvol om te kijken wat er over het merk en jouw bedrijf wordt gezegd op sociale media. Vergeet ook vooral niet naar de concurrent te kijken! Laaghangend fruit...

Do's and don't zakelijk inzetten sociale media

Handig lijstje van do's en don't met betrekking tot het zakelijk inzetten van sociale media.

Do's

  • luisteren naar wat het speelt;
  • vragen stellen;
  • relevant zijn;
  • kennis delen;
  • relevante calls-to-action;
  • aansprekende verhalen vertellen;
  • transparant zijn;
  • klantgericht zijn;
  • creatief zijn;
  • actueel zijn.

Don'ts

  • eenrichtingsverkeer, alleen maar zenden;
  • veel calls-to-action richting de eigen website ('klik hier!');
  • alleen maar adverteren of anderszins reclame maken;
  • voor alles wat je weggeeft iets terugvragen, zoals een e-mailadres of NAW-gegevens
  • te frequente of dominante like-, share-, of retweetacties.

Strategisch stappenplan

Duursma heeft een stappenplan beschreven dat bestaat uit zeven stappen. Die worden uitgebreid beschreven in het boek.

  • Stap 1: Start met sociale research
  • Stap 2: Bepaal je doelen
  • Stap 3: Bepaal je doelgroep
  • Stap 4: Organiseer je interne beleid
  • Stap 5: Aantrekkelijke content en communicatie
  • Stap 6: Uitvoer: pas op voor struikelblokken
  • Stap 7: Meten, beheren en leren

Een andere handige tip die gegeven wordt door Duursma is het beschrijven van de social persona's. Stel, je moet jouw 'ultieme klant' een naam geven. Hoe heet hij of zij dan? Sandra? Henk? Of misschien toch meer een Anthony? Wat doen ze in hun vrije tijd? Hebben ze kinderen? Wat zoeken ze voor informatie online? Zo ga je verder tot je een beeld hebt bij de doelgroep die jij wil bereiken en daar pas je de content op aan.

Bookmarks

De voorbeelden die besproken worden door Duursma zijn terug te vinden op zijn site onder bookmarks. Erg handig en een echte aanrader is het filmpje van Simon Sinek.

Digitale trends en tools

Uitgeverij Haystack heeft in samenwerking met Frankwatching een reeks boeken uitgebracht die in een uur te lezen zijn en veel praktische tips bevatten. De serie Digitale trends en tools in 60 minuten bestaat uit de volgende boeken:

Bloggen als een pro – Elja Daae
E-mailmarketing in 60 minuten – Jordie van Rijn
Slimmer online werken in 60 minuten – Stephan ten Kate
Linkedin marketing in 60 minuten – Martine Meijbuirg
Sociale media strategie in 60 minuten – Jarno Duursma
Videomarketing in 60 minuten – Pelpina Trip
Facebookmarketing in 60 minuten – Marcel van der Heijden