Boekreview: 'Online Marketing Expert in een week' door Jeroen Bertrams

Boekreview: 'Online Marketing Expert in een week' door Jeroen Bertrams
6 jaar geleden
Gepost in Boeken

In 'Online Marketing Expert in een week' legt Jeroen Bertrams helder uit welke vormen van online marketing er op dit moment zijn, hoe je de juiste vorm kiest en hoe je deze vormen op de beste wijze inzet.

Nieuwe ontwikkelingen online marketing

In het boek worden bekendere, bestaande vormen van online marketing besproken, zoals zoekmachine marketing en affiliate marketing. Daarnaast bespreekt Bertrams ook nieuwe ontwikkelingen zoals gamification en mobile marketing. Het is een praktisch boek waarin de lezer aan de hand wordt meegenomen langs alle verschillende mogelijkheden op het gebied van online marketing. Het is vooral de bedoeling dat de lezer zelf aan de slag gaat met de opgedane kennis uit het boek.

Globale doelstellingen online campagne

Het eerste deel beschrijft 21 vormen van online marketing, van YouTube tot webcare. In korte hoofdstukken komen alle vormen en termen aan bod in combinatie met tips waarop gelet moet worden. 

Het is belangrijk vooraf (een) globale doelstelling(en) te bepalen per marketinguiting. Bertrams heeft er vier opgesteld:

  1. Het bereiken van de juiste doelgroep
  2. Het binnenhalen van kwalitatief hoogwaardig bezoek
  3. Het converteren van bezoek
  4. Het binden van de doelgroep

Betaalde campagnes

Een relevante tip die wordt gegeven rondom Google Adwords, is dat het handig kan zijn om een Google+ account van je bedrijf te koppelen aan de getoonde advertenties. Daarnaast is het belangrijk om in de gaten te houden dat de online campagnes een duidelijke USP hebben, zich onderscheiden van de concurrentie en er een call to action instaat.

Naast het aanmaken en koppelen van Google+ aan je AdWords-campagne, is het ook belangrijk dat al je andere sociale profielen geoptimaliseerd zijn om zo goed gevonden te worden door zoekmachines. Denk hierbij aan het bedenken van een logische en goede handle (zo hebben wij @youngstartup voor Twitter), het gebruiken van zinvolle keywords en het verzinnen van slimme titels voor blogposts. Voor mensen die al een beetje geoefend zijn, zijn dit slechts reminders, maar voor beginners zijn het handige tips.

Interessante tips e-mail marketing

Stel, je wil graag met jouw bedrijf in een populaire nieuwsbrief staan en daar wil je best voor betalen. Waar moet je dan allemaal op letten? 

Laat je vooral niet verleiden door het hoge aantal mensen aan wie deze nieuwsbrief verstuurd wordt, wie weet opent slechts 5 procent de nieuwsbrief. Bedenk wat je precies uit de uiting wil halen en let op zaken als:

  • Heeft de concurrent ook eens in deze nieuwsbrief gestaan?
  • Hoeveel mensen klikken door na het openen?
  • Hoeveel clicks wil je minimaal terugzien voor je investering?
  • Hoe oud is het bestand waaraan de uiting wordt gestuurd?
  • Hoe vaak wordt het bestand ververst?

Allen punten waarop gelet moet worden en die de onderhandeling makkelijker maken voor jou als adverteerder. 

Tips eigen nieuwsbrief

Als online marketeer wil je dat de nieuwsbrief die jij wekelijks of maandelijks naar jouw subscribers stuurt, ook gelezen wordt. Wat zijn nou bijvoorbeeld goede tips voor een pakkende titel? Suggesties voor een pakkende titel volgens Bertrams:

  • Eindigen met een vraagteken
  • Persoonlijk tintje, bijvoorbeeld de zin beginnen met de voornaam van de ontvanger
  • Inspelen op actualiteit
  • Het noemen van het weer (lekker Hollands)
  • Noemen bekende Nederlanders in connectie met het onderwerp
  • Schaarste (fear of loss)
  • Originaliteit 

Tevens is het belangrijk dat de content van de nieuwsbrief een goede mix bevat van informatieve en commerciële artikelen.

Blog tricks

Naast alle andere vormen van online marketing, wordt er ook geschreven over het inrichten van het eigen blog en het belang van relevante content. Content is nog steeds king en daarom moet er constant worden gekeken welke content het goed doet en wat extra features kunnen zijn om het aantal bezoekers op te hogen.

Gamification is een trend die steeds meer te zien is op blogs. Actieve gebruikers krijgen extra privileges, badges, punten, speciale content of iets anders voor hun inzet. Hierdoor wordt het aantrekkelijk om terug te blijven komen op de site. Interactieve elementen als spelletjes zijn ook steeds vaker te vinden.

Om ervoor te zorgen dat je relevante en interessante content op je blog hebt, kan je gebruik maken van deze tips:

  • Zorg dat de artikelen informatief zijn, niemand wil zijn tijd verdoen aan oninteressante content
  • Upload interessante presentaties, whitepapers, infographics, e-books. Alles wat relevant is voor jouw doelgroep
  • Laat jouw lezers weten wat er speelt in het bedrijf en zorg voor een duidelijk herkenbaar gezicht
  • Schrijf reviews over relevante boeken, producten, diensten etc.
  • Stel de juiste doelen met betrekking tot je traffic
  • Discipline! Zorg dat er een bepaalde flow zit in het aantal artikelen en de tijden waarop er wat nieuws verschijnt

Uitleg afrekenmodellen en ontwikkelen campagnes

In deel 2 van het boek worden relevante afkortingen besproken die betrekking hebben op het afrekenmodel dat jij kiest voor je online campagne. De verschillende afrekenmodellen komen aan bod en er wordt een stappenplan gegeven voor het opstellen van een campagne. Belangrijk is om te kijken naar de beoogde conversie en waaraan je die attribueert. 

Deel 3 gaat over de optimalisatie van de eigen website. Denk er bijvoorbeeld aan dat het steeds belangrijker wordt om de website sociaal te maken, zodat gebruikers uit zichzelf jouw content delen. Naast het sociaal maken van de website, is het tevens van belang alle online formulieren onder de loep te nemen. Zijn ze makkelijk in te vullen? Zijn ze begrijpelijk? Hoeveel informatie willen we vragen? Blijf constant de website aanpassen en verbeteren om aan de behoefte van jouw beoogde doelgroep te voldoen.

Over Jeroen Bertrams

Jeroen Bertrams (1974) startte na zijn studie Economie als strategisch marketing adviseur bij VODW Marketing. Als internetondernemer bracht hij tussen 2000 en 2005 drie sites naar de top honderd in Nederland. Sinds 2005 helpt hij als zelfstandig adviseur bedrijven bij het verbeteren van hun online marketing. Hij behoorde tot de eerste vijf gebruikers van Google Adwords, introduceerde Social Media Marketing bij grote bedrijven, en was in 2001 bedenker van de eerste zakelijke weblog van Nederland. Hij is auteur van zeven boeken, waaronder de bestsellers "Social Media Expert in een Week" en "Online Marketing: strategie & tactiek".

Het boek 'Online Marketing Expert in een week' is hier te bestellen.