Bloggers inschakelen voor contentmarketing? Yes, please

3 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Vandaag de dag zijn er verschillende manieren waarop je binnen no time een grote doelgroep kunt bereiken. De afgelopen jaren bleek dat influencermarketing, oftewel: geld verdienen met Instagram, een van de meest succesvolle manieren is van marketing. Daar direct naast komt contentmarketing: waar je via Instagram vaak direct een treffende doelgroep bereikt, zorgt contentmarketing er vooral ook voor dat je website hoger in Google rankt. Professionele blogs én dus bloggers kunnen je hierbij helpen. Wanneer je kiest voor contentmarketing kun je kiezen voor zelf interne blogs maken of voor externe bloggers bereiken. In dit artikel lees je meer over externe bloggers inschakelen voor contentmarketing en waarom je dat zou moeten doen.

Geloofwaardigheid gaat omhoog

Een samenwerking zoals je die via Instagram zou kunnen doen, kun je ook doen in samenwerking met een blogger. Bloggers zijn namelijk nog steeds hip en happening: grote bloggers met veel aanhang zijn immers ook een erg interessant publiek voor beginnende én goedlopende bedrijven. Goed om te weten is dat bloggers vaak een bepaalde invloed hebben op het koop- en surfgedrag van hun volgers. Deze achterban heeft vertrouwen in de content van een blog, waardoor een advertorial op die blog ook meer geloofwaardigheid zal uitstralen dan een standaard advertentie of marketingtruc.

Bij de zoekopdracht ‘bloggers gezocht’ zie je in eerste instantie misschien door de bomen het bos niet meer, daarom is het verstandig om eerst mogelijk relevante blogs te selecteren. Hierbij is het goed om te weten dat micro-influencing anno 2019 de trend is: je kunt beter gaan voor een blog met minder volgers maar met een vast publiek waarop de blogger veel invloed heeft dan voor een blog met veel volgers maar zonder een echte band met de volgers. Zo is de kans groter dat het publiek dat er is de blogger écht gelooft en sneller een aankoop zal doen.

Goedkopere manier van marketing

Daarnaast is het inschakelen van een blogger een goedkopere manier van marketing dan wanneer je een heel team op een bepaalde marketingstrategie zet. Het is niet voor niets zo dat menig bedrijf al eens heeft gekozen voor het inzetten van een bekende of minder bekende blogger om zo een product aan het licht te brengen. Daarnaast weten (zakelijke) bloggers welke fouten ze niet moeten maken en welke SEO en SEA regels er op het moment spelen om op die manier een uniek stukje tekst te tikken over jouw product en/of met een link erin. Dat alles krijg je voor de prijs van één persoon die over een interessant netwerk beschikt.

Hierbij is het goed om te weten dat zo’n blog, helemaal wanneer het al enkele jaren bestaat, een vast en afgekaderde doelgroep heeft. Zo weet jij weer precies of het product goed matcht met het onderwerp van de blog. Je zult ook zien dat de meeste bloggers alleen samen willen werken wanneer het een product is dat goed bij hun stijl en thema past. Ga dus altijd eerst op onderzoek uit voordat je random bloggers gaat mailen met voorstellen. Zo kunnen jullie samen een groot publiek bereiken. Dit is ideaal voor beginnende bedrijven, maar ook zeer passend voor bestaande bedrijven die een nieuwe koers willen inslaan.