Black swan events in marketing: hoe afhankelijk ben je?

Black swan events in marketing: hoe afhankelijk ben je?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Marketing

Black swan events zijn zeldzame gebeurtenissen met extreme gevolgen. Hoewel echte black swans niet te vergelijken zijn met gebeurtenissen in de online marketingwereld, komen onverwachte gebeurtenissen met een grote impact vaker voor dan gedacht. Hoe hou je als internetmarketeer rekening met dit soort worstcase-scenario’s? En zorg je dat je grip houdt op je website-performance en conversieoptimalisatie?

Black swan event

Een black swan event is een zeldzame gebeurtenis die nauwelijks voorkomt en een extreem negatief of positief gevolg teweegbrengt. Een negatieve black swan is bijvoorbeeld een vliegtuigongeluk, tsunami of beurscrash. Heb je veel winst gemaakt door crypto’s, win je een loterij of gaat je nieuwe content viral, dan zou je dit kunnen schalen in de categorie positieve black swans.

In deze voorbeelden is de kans op die specifieke gebeurtenis erg klein (het komt nooit tot bijna nooit voor), maar is het gevolg (de impact) asymmetrisch groot. In dit artikel ga ik het over deze categorie gebeurtenissen hebben.

Klik hier en lees het volledige artikel