Big Data hype: data alleen zeggen niets

Big Data hype: data alleen zeggen niets
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Big Data: digitale sporen bieden grote kansen voor marketeers, zoveel is inmiddels duidelijk. Maar ook de beruchte Amerikaanse National Security Agency en zijn Russische en Chinese equivalenten doen er hun voordeel mee. Toch moeten we de waarde van data niet overschatten, zegt Ronald Verschueren, Senior UX Consultant/Founder van Netmarketing UX Research.

Voor steeds meer mensen komt het zelf analyseren van grote hoeveelheden data door de komst van het internet, Facebook, maar ook diensten als Nike+ binnen handbereik. Dat is goed nieuws voor internetmarketeers: die kunnen grasduinen in klantgegevens om betere resultaten te boeken. Digitale informatie vormt tegenwoordig al bijna de helft van de totale waarde van een onderneming. En met de snelle opmars van Big Data gaat dat verder omhoog. Daar is op zich niets mis mee volgens Verschueren zolang de klant daarmee gebaat is.

De gedachte is dat als meer data kunnen worden geanalyseerd, we steeds meer correlaties vinden die het klantgedrag verklaren. De Big Data hype heeft iets van een rage op het schoolplein gekregen: niemand organiseert het, maar plots is het er. En iedereen heeft het er over. Wil je blijven meespelen, dan zul je je erin moeten verdiepen. Het gevolg: een wildgroei aan aanverwante cursussen, workshops en boeken. De grootste drijvende kracht - met steeds grotere en onrealistisch wordende verkoopverhalen – zijn vaak de software-industrie of consultants, die er grof geld aan proberen te verdienen.

Maar ondanks de grote beloftes waarschuwen denkers als Nassim Taleb voor allerlei mogelijke denkfouten: die concludeert dat we niet alles kunnen doorgronden als we maar genoeg gegevens hebben. Oftewel, meer data leidt tot meer schijnpatronen. Data alleen zeggen namelijk helemaal niets. Meer ervan zegt zelfs nog minder. Slimme mensen die het in de juiste context en op betrouwbare wijze kunnen analyseren, die hebben recht van spreken. En kunnen daarmee een big toekomst tegemoet zien.

Op de vraag wanneer big data mainstream succesvol ingezet zal worden, verschillen de meningen. De verwachte tijdslijn ligt tussen de drie en tien jaar. Versnelling zal optreden door het ontwikkelen van technologie en resources. Experts verwachten dat de nichemarkten een snelle ontwikkeling zullen doormaken en de consument hierin meegaat zolang zij hier ook voordeel mee behaalt. De vraag is waar voor de consument de grens ligt van het vrijwillig ‘vrijgeven’ van zijn of haar data, en wat hier dan tegenover staat. De klant is uiteindelijk koning.