Bidroom.com wil de hotelbranche op zijn kop zetten

Bidroom.com wil de hotelbranche op zijn kop zetten
4 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Drie Britse ondernemers zijn Bidroom.com gestart, een initiatief dat hotels en klanten zonder commissie bij elkaar brengt. Klanten plaatsen een aanvraag op de site en hotels gaan tegen elkaar opbieden met hun prijs. De site moet tegenwicht gaan bieden aan grote spelers als Booking.com, Expedia.com en Hotels.com die hoge commissies pakken op hoteldeals.

Een vakantie of hotel boeken, voor de meeste mensen is het een vermoeiend en frustrerend proces. Als je al precies weet wat je wilt, raak je vaak al snel de weg kwijt tussen de vele aanbiedingen op de Booking.coms en de Expedia’s, en vraag je je toch geregeld af waarom die prijzen zo hoog moeten zijn. Aan de andere kant zijn hotels ook niet gelukkig met de huidige gang van zaken: ze betalen enorme commissies aan de boekingssites, die soms wel kunnen oplopen tot vijfentwintig procent.

Reizigers zijn ondertussen vaak onwetend, ze realiseren zich niet dat een aanzienlijk bedrag van hun reissom wordt opgeëist door een boekingswebsite. Geld dat eigenlijk aan de hotels of hun gasten ten goede zou moeten komen. De drie initiatiefnemers van Bidroom.com willen daar verandering in gaan brengen. Bidroom moet de online hotelbranche volgens de initiatiefnemers op zijn kop gaan zetten, op dezelfde wijze als Skype dat met de telecomindustrie heeft gedaan.

Hoe gaan de ondernemers dat aanpakken? Een klant geeft op de site aan waar, wanneer en voor hoeveel personen hij een kamer(s) zoekt. Tot hier klinkt het allemaal bekend, maar vanaf het moment dat de klant de aanvraag bevestigt, loopt het proces volkomen anders. Krijg je bij de bekende boekingssite vervolgens een lijstje te zien met hotels en prijzen, bij Bidroom.com begint een periode van 24 uur waarin de hotels hun prijs bepalen en kunnen bieden op de aanvraag van de klant. Zowel de klant als het hotel hebben dus 24 uur om keuzes te maken. Bij Bidroom betaalt de klant direct aan het hotel, zonder dat er commissie afgedragen hoeft te worden aan de site.

Goed geregeld voor de klanten en de hotels dus, maar hoe komt Bidroom zelf aan zijn geld? Dat blijft voorlopig nog onduidelijk. De initiatiefnemers verwijzen naar Facebook, Twitter en Skype ‘die hebben laten zien dat het mogelijk is om een fantastische dienst gratis aan te bieden.’