Beste jonge ondernemers van 2016 lanceren klantenservice van de toekomst

Beste jonge ondernemers van 2016 lanceren klantenservice van de toekomst
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Apps

Altijd direct antwoord krijgen op je vraag aan de klantenservice: het klinkt te mooi om waar te zijn, maar kan binnenkort werkelijkheid worden. Alexander Wijninga en Charl Haas, uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van 2016, lanceren op 1 februari het innovatieve klantenserviceplatform Watermelon Messenger. Met behulp van kunstmatige intelligentie willen ze hiermee de wereld van klantenservice opnieuw uitvinden.

Watermelon vs. WhatsApp
Het is niet de eerste keer dat de twee startup ondernemers klantenservice onder handen nemen. In 2015 werd Watermelon gelanceerd als tool waarmee bedrijven WhatsApp voor hun klantenservice kunnen gebruiken. Dat bleek een gat in de markt: bedrijven als De Belastingdienst, Randstand en Heineken werden al snel klant. Het succes ging niet onopgemerkt door WhatsApp. De berichtendienst sommeerde Watermelon te stoppen met hun product, wat in juli 2016 leidde tot een faillissement.

Eén platform voor alle communicatie
Ondanks deze tegenslag, bleven Wijninga en Haas overtuigd van hun visie om klantenservice toegankelijker te maken. Kort na het faillissement begonnen ze met het ontwikkelen van Watermelon Messenger. Met deze nieuwe startup kunnen bedrijven vanuit één overzichtelijk dashboard communiceren via Facebook Messenger, Telegram, chat en e-mail. Later worden daar ook Skype, Line, Twitter, Instagram, WeChat en - zodra er een officiële API beschikbaar is - WhatsApp aan toegevoegd.

Klantenservice van de toekomst
Uniek aan Watermelon Messenger is de chatbot-technologie. Een geautomatiseerde medewerker kan klanten snel te woord staan en honderden vragen tegelijk beantwoorden. Dit geeft gewone klantenservicemedewerkers de kans om klanten die wel menselijk contact nodig hebben sneller te woord te staan. Lange wachttijden moeten daarmee voorgoed verdwenen zijn.

1,5 miljoen euro
Watermelon Ventures, het trust fund achter Watermelon Messenger, investeert 1,5 miljoen euro in de ontwikkeling van Watermelon Messenger. Dit bedrag wordt gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de tool, het doorontwikkelen van de chatbot-technologie en marktpenetratie binnen de Benelux en de rest van Europa. Watermelon Ventures haalde eerder al een substantieel bedrag op bij een particulier investeringsfonds gerund door twee broers.

De bètaversie van Watermelon Messenger is vanaf 1 februari beschikbaar en gratis (freemium) te gebruiken. Je kunt alvast een account aanmaken op watermelon.nl.