Angst, onzekerheid & twijfel: hoe zet je dit positief in bij marketing?

Angst, onzekerheid & twijfel: hoe zet je dit positief in bij marketing?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 maanden geleden
Gepost in Marketing

Angst is een slechte raadgever. Dat weten jij en ik. Dat weet de klant. Toch gebruiken marketeers deze emotie – vaak succesvol – met FUD in hun online uitingen. Dat is niet zo vreemd, want mensen zijn geneigd om deze gevoelens snel uit de weg te willen ruimen. Bijvoorbeeld door in te gaan op het aanbod van adverteerders. Het aanwakkeren van angst en twijfel als marketingtactiek is echter dubieus te noemen. Het kan gelukkig ook anders…

Wat houdt Fear, Uncertainty and Doubt in?

De term FUD – ook wel: Fear, Uncertainty and Doubt – is niet bij iedereen bekend. Toch wordt deze tactiek regelmatig toegepast. Dit gebeurt niet alleen binnen ons eigen vakgebied, maar ook binnen de politiek en de financiële wereld.

FUD houdt in dat men een doelgroep er (subtiel) van probeert te overtuigen dat ze een groot risico lopen. Financieel. Medisch. Ieder onderwerp leent zich ervoor. Door bewust onrust te zaaien, probeert de aanstichter mensen naar een bepaalde actie te bewegen, zoals: het aanschaffen van een product of dienst.

Klik hier en lees het volledige artikel