Algoritmes: laat de betaler niet de bepaler zijn

Algoritmes: laat de betaler niet de bepaler zijn
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Marketing

Column – “Dit interesseert je waarschijnlijk ook” staat regelmatig onder de nieuwsberichten die ik lees, de reclames die ik voorgeschoteld krijg en de aanbiedingen die ik zie. De maatschappij wordt meer en meer opgedeeld in bubbels en funnels. Je krijgt via je device voorgeschoteld wat je interesseert, volgens alle algoritmes die dat bepalen. Dat heeft voordelen, maar is het in the end de weg die we op moeten? Laten we ons in ieder geval die vraag hardop blijven stellen. Júist als programmeurs en ontwikkelaars.

Wat wil je als concern dat producten verkoopt? Zo relevant mogelijk zijn voor potentiële klanten. Een reclame op een billboard langs de weg kan prima werken, net als een commercial op radio of tv. Maar gepersonaliseerde marketing zet – zeker voor specifieke producten en diensten – pas echt zoden aan de dijk. De ontwikkelingen op dat vlak gaan om die reden razendsnel. Ons programmeurs wordt op grote schaal verzocht algoritmes te bouwen of ermee te werken, om zo veel mogelijk data te combineren. Met als doel zo dicht mogelijk bij mensen te komen.

Een consument, ik ben er zelf ook één, wordt over het algemeen best blij van een aanbieding voor tennisballen als ie net een racket heeft aangeschaft. Of een lidmaatschap bij een club heeft afgesloten. Dat ik na het lezen van tech-nieuws artikelen krijg voorgeschoteld die daar volgens de computer bij aansluiten, is best prettig. Met een vacature voor een baan die me – op basis van mijn werkverleden en opleiding – precies op het lijf geschreven is, kan ik ook best leven. Meestal.

Klik hier en lees het volledige artikel