Adverteren op Facebook: zo haal je meer ROI uit je campagnes!

Adverteren op Facebook: zo haal je meer ROI uit je campagnes!
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
5 jaar geleden
Gepost in Tips

Terwijl we ons 5 jaar geleden afvroegen “Wat moeten we met social media?” zijn nu hele andere vraagstukken relevant: hoe zorgen we ervoor dat social media (advertising) een toegevoegde waarde biedt aan de customer experience van onze doelgroep? En hoe leveren we vanuit een ROI-focus een structurele bijdrage aan de onlinemarketingstrategie? In dit artikel deel ik graag mijn ervaring op het gebied van Facebook-advertising: een eigen, volop in ontwikkeling zijnde, onlinemarketingdiscipline

Het is alweer bijna 5 jaar geleden dat ik mijn eerste stappen zette in de wereld van social media en Facebook-advertising. Als ik terugkijk kun je met recht stellen dat social media is uitgegroeid tot een structureel marketingkanaal, dat een goede inbedding verdient in elke (online) marketingmix. Met op dit moment (en voorlopig nog steeds) Facebook in de absolute hoofdrol.

Google versus Facebook
Het adverteren op Facebook biedt mooie kansen om doelen als branding, bereik, leads en sales te behalen. Ik zie online regelmatig discussies voorbij komen over Adwords versus Facebook Ads: “Wat werkt het beste?” Ik vraag me dan altijd af: waarom? Beide advertentieplatformen bieden voor adverteerders en online marketeers zeer interessante mogelijkheden, al is de intentie in het gebruik duidelijk anders. Het platform van Google is qua ontwikkeling verder dan Facebook (omdat het langer bestaat), maar beide platformen hebben hun eigen voor- en nadelen. Maak geen keuze, maar ontwikkel een onlinemarketingstrategie, waarin beide (en andere) platformen elkaar versterken.

Ontwikkeling door Facebook
In het afgelopen jaar is weer veel gezegd, geschreven en gediscussieerd over de ROI van Facebook-advertising, en van social media in het algemeen. Facebook zou meer geschikt zijn voor zichtbaarheid dan voor conversies. Facebook heeft op zijn beurt het afgelopen jaar meerdere producten gelanceerd om bedrijven de tools te bieden om ook in de ‘action’-fase van de aankooptrechter succesvol te zijn. De meest in het oog springende verandering was de herintroductie van het advertentienetwerk Atlas, waarover later meer.

Daarnaast ontwikkelt Facebook zich steeds meer richting een inkoop- en mediaplatform. Denk aan het (steeds verder) terugschroeven van het organisch bereik. Daarom wordt het voor adverteerders (en online marketeers) nog belangrijker om zich deze discipline volledig eigen te maken.

Lees hier verder