8 psychologische onderzoeken & de inzichten voor je marketingteam

Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Marketing

De economie gaat uit van een rationeel denkende consument. Maar de laatste decennia hebben ons voldoende inzichten gegeven dat consumenten lang niet altijd rationeel handelen. Vanuit de psychologie is hier sinds de jaren 80 en 90 steeds meer bewijs voor geleverd. Toch worden deze psychologische inzichten nog lang niet altijd toegepast binnen marketing- en verkoopafdelingen. In dit artikel wil ik je inzicht geven in enkele baanbrekende onderzoeken uit de economische- en consumentenpsychologie en vertel ik over de praktische toepassing.

Een mooi voorbeeld dat laat zien dat mensen niet altijd rationeel handelen als het om geld gaat, is de Ultimatum Bargaining Game. Dit is een spel met twee spelers waarin één van de twee geld verdeelt (zeg 10 euro). De andere speler heeft de keuze om het geboden bedrag te accepteren of te weigeren. Wordt het bod geaccepteerd, dan wordt het geld verdeeld zoals dat is aangeboden. Wordt het bod geweigerd, dan krijgen beide spelers niks.

Consument lang niet altijd rationeel

Ben je een compleet rationele speler, dan accepteer je ieder bod. Dus ook een bod van 0,01 euro. Eén cent is namelijk meer dan niks. In werkelijkheid zien we alleen dat vrijwel niemand een dergelijk bod accepteert. We vinden dit namelijk niet eerlijk. Normaal gesproken doen mensen een aanbod rond de 50/50 en weigeren ze lage biedingen.

Klik hier en lees het volledige artikel