7 tips voor de verhuizing naar een nieuwe werkplek

2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Verhuizen naar een nieuwe werkplek is allereerst leuk en spannend. Een nieuwe omgeving kan wonderen doen voor je productiviteit en in sommige gevallen door ruimtegebrek broodnodig zijn. Er komt alleen wel het een en ander bij kijken. Dikke kans dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Met deze 7 tips sla je je door de verhuizing naar een nieuwe plek heen.

1. Doe het niet alleen

Zeker als jouw bedrijf nog in de kinderschoenen staat, is het misschien verleidelijk om zoveel mogelijk zelf te doen. Zo bespaar je immers geld en houd je alles zelf in de hand. Pas echter op voor deze valkuil, want zo steven je binnen no time op een burn-out.
Schroom dus niet om taken uit handen te geven. Bedenk vooraf goed aan wie je wat uitbesteedt en zet dit op papier. Je kunt natuurlijk eventuele werknemers inzetten, maar wellicht kunnen vrienden en familie ook helpen. En voor bepaalde aspecten is het écht beter om een professioneel bedrijf in te schakelen, het zijn natuurlijk niet voor niets professionals.

2. Bepaal je budget en hergebruik eventueel je interieur

Verhuizen kan duur zijn, maar je hebt de kosten wel enigszins zelf in de hand. Stel vooraf een realistisch verhuisbudget op. Natuurlijk is het verleidelijk om je nieuwe werkplek ook meteen van een fonkelnieuw interieur te voorzien, maar dat kan wel flink in de kosten lopen. Als je te kampen hebt met een beperkt budget, geef je oude interieur dan een tweede leven. Als de verhuizing goed en wel achter de rug is, kun je alsnog – rustig en met minder geldstress - naar een ander interieur kijken. Mocht je nog meer willen besparen, bekijk deze bespaartips voor op kantoor dan eens.

3. Maak een planning

Een verhuizing is op de te delen in drie fases: voor, tijdens en na. Schrijf per fase op welke taken er moeten gebeuren, wat de eventuele deadline is en wie je daarvoor in kunt zetten. Een planning houdt alles overzichtelijk en zorgt ervoor dat je taken minder snel onverhoopt vergeet. Bovendien geeft het afstrepen van taken een goed gevoel.

4. Zorg dat je de benodigde materialen in huis hebt

Om je geliefde spullen veilig te vervoeren, heb je materialen nodig: verhuisdozen, stickers en verpakkingsmaterialen. Haal deze op tijd in huis, zodat je al vroeg kunt beginnen met inpakken. Tip: vraag bij vrienden, familie of personeel rond of iemand nog verhuisdozen heeft liggen.

5. Laat tijdig weten dat je verhuist

Eén van de vervelendste dingen aan verhuizen is de bureaucratische rompslomp die erbij komt kijken. Zo moet je je adreswijziging bij allerlei instanties doorgeven: leveranciers van energie, gas, water en licht, de internetprovider, verzekeringen en de KvK (Kamer van Koophandel). Daarnaast is het verstandig om je nieuwe adres tijdig aan je klanten en relaties te laten weten. Het kan handig zijn om je post de eerste maanden door te laten sturen, mocht een klant of relatie het niet helemaal goed genoteerd hebben of als je per ongeluk iemand bent vergeten te informeren. Heb je je adres op je website, social mediakanalen en Google staan, vergeet dan niet om dit te veranderen. Dat geldt ook offline materialen als visitekaartjes, enveloppen en briefpapier.

6. Begin op tijd

Een verhuizing is zo’n moment dat je je realiseert dat je veel meer spullen hebt dan je dacht. En daarmee ook een mooi moment om een bezem door je inboedel te halen. Begin op tijd met inpakken, zodat je alles rustig kunt sorteren en je dingen die je niet meer gebruikt weg kunt geven of gooien. Zo voorkom je niet alleen veel stress, maar ook dat je alles op de dag van de verhuizing zelf haastig in dozen moet gooien en het uitpakken daardoor een nog vervelender klusje wordt. Bewaar alleen het hoognodige voor de dag zelf.

7. Schakel eventueel een bedrijf in voor de ontruiming

Zoals eerder gezegd: soms kun je beter een professional inschakelen. Zo kun je bedrijven inschakelen die zijn gespecialiseerd in bedrijfsontruimingen. Als je echt veel spullen hebt, is alles uitruimen en opruimen soms onbegonnen werk. Soms kan je het dan beter uit handen geven. Gespecialiseerde bedrijven nemen het opruimen van je inboedel uit handen en laten het pand brandschoon achter. Zo hoef je je over de oplevering van je oude pand geen zorgen te maken.