6 tips voor een succesvolle social media monitoring-routine

6 tips voor een succesvolle social media monitoring-routine
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Social Media

Monitoring en social media zijn inmiddels net zo aan elkaar verbonden als Mark Zuckerberg en Facebook. Zeg je het één, dan zeg je eigenlijk ook automatisch het ander. Luisteren naar wat er zich online afspeelt is misschien nog wel belangrijker dan het verspreiden van berichten en het voeren van gesprekken. Je kunt alleen ontdekken welke wensen en behoeften je community heeft door te luisteren. In dit artikel 6 tips voor een succesvolle monitoring-routine.

Om succesvol te monitoren biedt een social media management-systeem vaak meer mogelijkheden dan het afzonderlijk monitoren van alle social media. Om de tips te illustreren gebruik ik SocialSensr, een nieuw Nederlands social media management-systeem.

1. Formuleer duidelijk waarom je monitort
Er is op social media voor bijna elk onderdeel van de organisatie wel waardevolle informatie te vinden die kan helpen. Een aantal redenen om actief het social media-landschap te monitoren zijn:

- Monitoring geeft je inzicht in wie de influencers zijn in jouw netwerk, zodat je ze kunt beïnvloeden om je content te delen
- Monitoring helpt je relevante conversaties te vinden voor bijvoorbeeld leadgeneratie en concurrentie-analyse.
- Monitoring geeft je de mogelijkheid om je expertise te laten zien, waardoor je nieuwe klanten kunt aantrekken
- Monitoring verbetert de service naar je klanten. Je weet waar zij online over praten.
- Monitoring zorgt ervoor dat je snel kunt antwoorden en proactief kunt reageren als zich problemen voor doen.
- Monitoring geeft je inzichten in de wensen van je community, die je kunt verwerken in je strategie.

Al deze informatie kun je boven tafel krijgen, als je zorgt voor een goede monitoringstructuur. Alle informatie is er al. Het is aan jou om te bepalen wat je wilt weten en wat je met die informatie gaat doen. Bepaal daarom eerst voor jezelf met welk doel je gaat monitoren.

Lees hier verder