6 tips om de start van je webshop een succesvol vervolg te geven

6 tips om de start van je webshop een succesvol vervolg te geven
2 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Sinds de komst van webshop software is een webshop starten makkelijker dan ooit. Tegenwoordig kan iedereen een webwinkel beginnen. Je hoeft niet te kunnen programmeren of technische kennis in huis te hebben. Doordat het in deze tijd zo eenvoudig is om een webshop te starten, beginnen veel mensen een webshop. Veel winkels overleven het echter niet, sommigen blijven zelfs niet eens één jaar bestaan. Je wilt natuurlijk dat je webshop een daverend succes wordt. Het is dus belangrijk om goed na te denken over een strategie voordat je begint. In dit blog zetten wij zes punten op een rij waar je bij stil moet staan als je een webshop start. Het succesvol maken van je webshop begint bij een goede voorbereiding.

1. Maak een ondernemingsplan

Eén van de eerste dingen waar je over na moet denken als je met een webshop wil starten, is welk product je gaat verkopen. Maar ook wie je doelgroep is en waar je de producten opslaat. Onderzoek welke webwinkels je concurrenten zijn en bedenk goed of er een kans van slagen is. Besteed tevens aandacht aan een financiële analyse: wanneer ga je winst maken?

2. Template of eigen design?

Bij een webwinkel hoort webwinkel software. Een belangrijke overweging in de keuze voor webwinkel software is of je gebruik wilt maken van een standaard template of eigen design. Een template kun je het beste zien als een soort van patroon dat bepaalt hoe de webpagina wordt getoond. Als je een beperkt budget hebt kun je het beste kiezen voor een template. Vaak kun je dan aanspraak maken op ondersteuning bij vragen van de aanbieder van het webshop systeem.

3. Marketingplan bij webshop starten

Voordat je begint met je webshop is het aan te raden om te beginnen met een marketingplan. Er zijn voldoende stappen die je al van tevoren kunt nemen zoals het opzetten van sociale media-kanalen. Bij het opzetten hiervan kun je bijvoorbeeld een bio invoegen met informatie over je webshop en volgens de huisstijl van je webshop.

4. Betalingsmogelijkheden

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat klanten een product bij je kopen als je een webwinkel begint. Een belangrijk punt is dan de betalingsmogelijkheden die je aan de klanten wilt aanbieden. Wat is je doelgroep en wat vinden zij fijn om mee af te kunnen rekenen? Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan betalingsmogelijkheden als iDEAL en PayPal, maar je kunt ook denken aan betalen op rekening of betalen achteraf met AfterPay. Uit onderzoek is gebleken dat als de betalingswijze die de voorkeur heeft van de klant niet ondersteunt wordt, dat een reden voor klanten is om iets niet bij een webshop te kopen.

5. Blogfunctie

Tegenwoordig is een blog eigenlijk niet meer weg te denken in combinatie met een webwinkel. Veel webshopeigenaren beginnen een blog om verkeer te genereren naar de webshop. De blogposts zijn content die je vervolgens weer kunt delen op de sociale media-kanalen. Ook laat je hiermee zien dat je kennis hebt over je producten en een actieve webshop hebt. Niet alle webwinkel software biedt ondersteuning aan een blogfunctie. Het is dus zeker de moeite waard om, voordat je software aanschaft te bedenken of je in de toekomst wilt gaan bloggen.

6. Retourneren

Een aspect dat ook bij een webwinkel hoort is retourneren. Je gaat er natuurlijk vanuit dat je producten meteen goed zijn en je klanten tevreden. Maar helaas is retourneren een doorn in het oog van veel webwinkels. Je kunt het beste op tijd beginnen met het uitdenken van het retourproces en -voorwaarden. Vaak zien ondernemers het retourneerbeleid als grote kostenpost, maar niks is minder waar. Uit het promotieonderzoek van Alec Minnema blijkt dat een soepel retourneerbeleid zich terugbetaald. Het is dus zeker de moeite waard om ervoor te zorgen dat het retourneren soepel verloopt.