6 SEO trends voor 2020 + wat kun je doen?

6 SEO trends voor 2020 + wat kun je doen?
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

SEO verandert snel. Een goede SEO strategie laat je pagina’s beter scoren in de zoekresultaten van de zoekmachine, bijvoorbeeld op relevante zoekwoorden. Het is een proces met als doel om zoveel mogelijk organisch en onbetaald verkeer via de zoekmachines te verkrijgen. SEO gebruikt niet alleen zoekwoorden om verkeer te genereren, maar het vraagt ook om wijzigingen in de lay-out om de inhoud aantrekkelijker en relevanter te maken voor de zoekmachine. In dit artikel behandelen we 6 belangrijke SEO trends voor 2020 + wat je kunt doen om in te spelen op deze trends.

1. Rankbrain en kunstmatige intelligentie (AI)

Sinds enkele jaren werkt Google aan het algoritme Rankbrain. Rankbrain is een kunstmatige intelligentie-algoritme dat Google helpt om de bedoeling van zoekopdrachten beter te begrijpen en om beter resultaat te bieden. Dit algoritme verbetert zichzelf continue; het verzamelt gegevens op basis van gebruikerservaringen, organische CTR, time-one site en vele andere factoren. Vervolgens gebruikt het deze informatie om de zoekresultaten te verbeteren.

Wat kun je doen?
Er is geen snelle en gemakkelijke oplossing. Je hebt content van hoge kwaliteit nodig, welke gebaseerd is op o.a. de zoekintentie van de gebruiker, de gebruikerservaring, de hoge laadsnelheid en dit allemaal afgezet tegen je concurrenten.

2. Google BERT

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is een nieuw algoritme van Google. Dit algoritme heeft als doel de natuurlijk taal beter te begrijpen. BERT kan woorden in context verwerken door het naast de andere woorden in de zin te analyseren. Dit zal helpen om de gebruikersintentie effectiever te bepalen, omdat alle delen van de zoekopdracht ten opzichte van elkaar worden verwerkt.

Wat kun je doen?
Zorgen dat de content aansluit bij de behoefte van je bezoekers. Verder is het aan Google, want deze voert het optimalisatieproces door. Google begrijpt de zoekopdrachten beter en zorgt ervoor dat de juiste doelgroep de content krijgt voorgeschoteld.

3. Mobile First indexactie

Je website optimaliseren voor mobiele apparaten is al jaren een must, maar sinds 2018 is het zelfs mobile first. In andere woorden: je website wordt geïndexeerd op basis van de mobiele weergave. Het is belangrijk om je mobiele website gelijk te houden aan de desktopversie. Als je bijvoorbeeld elementen weglaat in de mobiele versie, dan zullen deze op desktop ook niet getoond worden in de zoekresultaten.

Wat kun je doen?
Optimaliseren voor mobiel op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, UX, snelheid en content visualisatie is een must. Als je website daar nog niet voor is geoptimaliseerd, dan moet je dat op korte termijn wel doen. En ja, er zijn nog steeds websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel en dat heeft gevolgen voor je SEO. 

4. Featured Snippets en positie 0

Een featured snippet of positie 0 is een uitgelicht resultaat dat boven de klassieke zoekresultaten wordt weergegeven en een zoekopdracht op een indrukwekkende manier beantwoordt. Hoewel het fragment een direct antwoord geeft, klikken de meeste mensen nog steeds op de linkverwijzing om meer informatie te lezen. Optimalisatie voor featured snippets kan daarom een snelle manier zijn om een mooie positie op de zoekresultatenpagina te verkrijgen.

Wat kun je doen?
Je kunt de content van je website optimaliseren voor featured snippets. De manier om een kans te krijgen is om tabellen en opsommingstekens op je pagina te gebruiken, omdat Google ze gemakkelijk kan lezen en graag in een aanbevolen resultaat weergeeft. Dat betekent niet dat je er een krijgt, maar het is de manier om ervoor in aanmerking te komen. Uiteindelijk gaat het allemaal om informatie die de vraag van de gebruiker beantwoord.

5. Google E-A-T

Google rangschikt websites op basis van het niveau van expertise, autoriteit en vertrouwen (E-A-T). De update toont aan dat Google er voortdurend naar streeft om waarde toe te voegen voor zijn gebruikers en inhoud wil bevoorrechten die is geschreven door ervaren en betrouwbare auteurs. Het is waarschijnlijk dat Google inhoud met expertise, autoriteit en vertrouwen zal blijven belonen en elk jaar belangrijker zal maken.

Wat kun je doen?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Je kunt je autoriteit van je website verhogen door actief linkbuilding te doen, bijvoorbeeld het verspreiden van gastblogs op relevante websites. Een hoge autoriteit wekt vertrouwen. Het wekt ook vertrouwens als je transparant bent op je Over Ons pagina, bijvoorbeeld door foto’s van je werknemers en hun functie te presenteren.

6. Voice Search

Steeds meer mensen maken gebruik van Voice Search. Denk maar eens aan Siri van Apple of de naamloze assistent van Google. Voice Assistants zijn op steeds meer slimme apparaten beschikbaar en wordt ook steeds toegankelijker. Dit heeft ook gevolgen voor de zoekopdrachten, want deze zullen steeds langer worden (long tail). Voice Search zal dus een enorme impact hebben op SEO.

Wat kun je doen?
Je zult je content moeten aanpassen op deze langere zoekopdrachten, zodat Google je content eerder zal vinden. Ook het antwoord op deze vragen moet uitgebreid gepresenteerd worden, zodat de spraak assistent het gewoon kan voorlezen. Hierdoor zal je beter vindbaar worden op long tail zoekwoorden.

Hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Ben je op zoek naar een partner die jou gaat helpen met het optimaal vindbaar maken van jouw website, dan ben je bij ons op het juiste adres. Web Wings heeft veel ervaring met zoekmachine optimalisatie en heeft hierdoor al veel nummer 1 posities op zijn naam.