5 vragen aan Floris van der Veen van Casengo

5 vragen aan Floris van der Veen van Casengo
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Interviews

Wat is Casengo?
Begin oktober hebben we de slimste klantenservice-software voor mkb'ers gelanceerd: Casengo maakt het afhandelen van e-mails, chatgesprekken en berichte n uit social media veel efficiënter. Kleine ondernemers werken vaak met Microsoft Outlook; ze hebben geen gigantisch callcenter nodig om de vragen van hun klanten af te handelen. Maar waar een zzp'er het nog met Outlook redt, raakt een bedrijf met een paar man personeel – of steeds meer klanten – snel het spoor bijster. Is dat ene mailtje van gisteren al beantwoord, en zo ja, door wie? Of ze doen aan wat ik maar even ‘e-mail pingpong’ noem: de mailtjes gaan eindeloos over en weer omdat de antwoorden niet afdoende zijn. En alle ondernemers weten: tijd is geld, en tevreden klanten zijn onmisbaar. Casengo lost het probleem van chaos in de mailbox voorgoed op.

Wat deed je hiervoor?
Samen met mijn broer Thijs richtte ik bijna 10 jaar geleden Livecom op, zeg maar Casengo voor grotere bedrijven. Livecom was de eerste partij in Nederland die live chat aanbood. Heb je weleens gechat met servicemedewerkers van bijvoorbeeld Philips, CZ en ABN Amro? Dan heb je via Livecom gechat. Als jonger, leniger en mobieler broertje heeft Casengo iets dat Livecom niet heeft: hybrid messaging. Onderdeel van Casengo is een soort ‘WhatsApp voor bedrijven’: klanten krijgen een mail met een link erin, waardoor ze desgewenst live kunnen overschakelen op chat, en weer terug. Alles wat over een onderwerp met een klant wordt besproken – zij het via e-mail, chat of social media – is voor de servicemedewerker in één oogopslag terug te zien. Het gaat allang niet meer om hoe een klant contact opneemt, maar waarover. Het gaat om het efficiënt oplossen van de klantvraag. We gaan, kortom, eindelijk weer terug naar het warme, persoonlijke gevoel van de klant die in de winkel staat en – eureka! – meteen antwoord krijgt op zijn vraag. Bovendien is Casengo gratis voor de eerste gebruiker en een plezier om mee te werken; we hebben user experience hoog in het vaandel staan. Blijere medewerkers maken klanten blijer.

Waarom ben je ondernemer geworden?
Om heel eerlijk te zijn: ik kan niet zo goed voor een baas werken. Af en toe ben ik een ongeleid projectiel, en daar wil ik de ruimte voor krijgen. Uit mijn chaos komt zo nu en dan iets moois voort, haha. Toen we net tiener af waren, draaiden Thijs en ik – net als zoveel opgeschoten jongens – aan de lopende band websites in elkaar. Dat liep als een trein. Op een gegeven moment riep één van onze klanten: ‘Leuk en aardig, zo’n website, maar ik kan er zo weinig mee!’ Hij miste het menselijk contact. Toen gingen we op onderzoek uit in Amerika, waar ze al lang en breed aan de 'business chat' zaten. Niet lang daarna registreerden we Livecom bij de Kamer van Koophandel. Toen grote bedrijven al vrij snel instapten (Funda, Wehkamp, de ANWB) wisten we: dit is de toekomst. De toekomst zit nu trouwens ook in China, waar Livecom sinds vorig jaar een kantoor heeft zitten – en het online gedrag van 37 miljoen unieke bezoekers analyseert. Per maand.

Wat zijn je toekomstplannen?
Eerst gaan we Casengo goed in de markt zetten. We zijn nog maar net in 'public beta', al werken de bijna 50 servicemedewerkers van Thuisbezorgd.nl wel al 3 maanden met Casengo - ze zijn er ontzettend tevreden over.  De verwachtingen voor mobiel zijn hooggespannen, horen we van onze bètatesters: veel kleine ondernemers willen altijd en overal hun klantvragen kunnen afhandelen. Wij hebben ‘mobile’ vanaf dag één in onze plannen opgenomen, dus dat zit helemaal goed. Laatst zei een bètatester dat-ie niet meer zonder Casengo kan. Geweldig. Voor minder doen we ‘t trouwens niet! Casengo moet voor ondernemers worden wat Salesforce voor verkopers is: onmisbaar.

Wat is jouw tip voor startende ondernemers?
Onderschat het belang van tevreden klanten niet. Besef dat een tevreden klant vanzelf terugkomt; eerst even zaaien, dan langdurig oogsten. Dus als je merkt dat je vragen van klanten vergeet te beantwoorden omdat je mailbox dichtslibt, doe er wat aan. Natuurlijk raden wij je aan om Casengo daarvoor in te zetten (onze klantenservice-app is per slot van rekening hartstikke gratis), maar dat is niet mijn punt. Maak je klanten blij. Dat is mijn tip.

www.casengo.com