5 veelgemaakte taalfouten in reclames

5 veelgemaakte taalfouten in reclames
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
13 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

We maken allemaal taalfouten. Ook bedrijven gaan weleens de mist in. Het zal je verbazen hoeveel billboards, flyers en andere vormen van reclame vol staan met fouten. Als tekstschrijver (lees: taalpolitie) stoor ik mij waarschijnlijk iets meer aan taalfouten dan de gemiddelde Nederlander. Wees eerlijk, het staat ontzettend onprofessioneel wanneer een bedrijf een taalblunder maakt in een reclame. Geniet van (of erger je aan) vijf veelgemaakte taalfouten in reclame-uitingen!

1. Ver(r)as met Tex Mex

Het werkwoord ‘verrassen’ blijft een valkuil, zo blijkt ook uit deze poster van Santa Maria. Het werkwoord ‘verassen’ (= in as doen overgaan) betekent toch echt iets anders dan ‘verrassen’. De slogan ‘laat u verassen!’ krijgt hiermee een hele andere betekenis… Gelukkig lost Santa Maria hun taalblunder netjes op. Of was het misschien een bewuste fout? We zullen het nooit weten. Het heeft ze in ieder geval wel veel publiciteit opgeleverd!

Klik hier en lees het volledige artikel