5 tips voor interactieve content op het vernieuwde Facebook

5 tips voor interactieve content op het vernieuwde Facebook
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Tips

Het nieuws dat Facebook meer ruimte geeft aan menselijke interactie en minder aan content die afkomstig is van professionele zenders, heeft grote gevolgen voor ons allemaal. Hoe kun je nog effectief communiceren met je doelgroepen op een platform dat content van organisaties en bedrijven discrimineert? Hoe bereik je straks nog je publiek op Facebook, dat je met zoveel moeite hebt weten te vinden (en binden!)?

Enkele belangrijke vragen zijn hier bij Frankwatching eind vorige week al helder beantwoord door Linda Passies in een degelijk artikel. Ik ga hier wat dieper in op de vraag die nu als een donkere wolk samenhangt boven de hoofden van contentmarketeers en strategen: wat kunnen we doen om onze content zodanig te verbeteren dat we de verbinding met de publieksgroepen niet verliezen, of beter nog, kunnen verbeteren?

Problemen met een hard teruglopende sociale dynamiek

De paniek is begrijpelijk, want veel media en bedrijven hebben de laatste jaren met hun content-roulette een heleboel van hun fiches op het vakje van Facebook gezet. De eigen platforms werden verwaarloosd of soms zelfs, zoals bij print, helemaal bij het grofvuil gezet. Toch komt de stap van Facebook niet als een verrassing. Het platform heeft al jaren grote problemen met een hard teruglopende sociale dynamiek. Wie zet er nog zo’n leuke foto van de baby in zijn feed? Ik zie ze vrijwel niet meer, net zo min als de zonnige vakantiefoto’s met tequila en palmbomen, en de snapshots van late feestjes met veel bier en gezelligheid.

Een stille uittocht

Facebook heeft de afgelopen jaren hard meegewerkt aan haar eigen versie van #MeToo. De Facebookgebruiker anno nu wordt in haar berichtenfeed steeds vaker ongewenst lastiggevallen door allerlei vage types die iets van je moeten. Opdringerig, vleierig, gladjes, onethisch, onheus, en beslist dwangmatig, want van geen ophouden wetend.

Ze zijn er alleen op uit om je als nieuwe klant ergens naar binnen te kletsen. Die #MeToo-achtige boosheid heeft geleid tot een stille uittocht. Facebook doet er zelf erg geheimzinnig over, maar ik ben er vrij zeker van dat het aantal slapende accounts in een paar jaar met tientallen procenten is gestegen. Nog los van het feit dat de gebruiker gemiddeld genomen aardig vergrijsd is, en niet meer erg actief is, op het obligate duimpje na dan. Geen wonder dus dat Facebook de regels gaat veranderen.

Zoals Linda in haar artikel al prima uitlegt, gaat het platform feitelijk een stap of twee terug in de tijd. Maar de urgente vraag is nu: hoe pas je daar als organisatie je contentstrategie op aan? Een vijftal tips.

Klik hier om het gehele artikel te lezen