5 tips voor een goede cover van een relatieblad

5 tips voor een goede cover van een relatieblad
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Tips

De cover van een relatieblad is vaak het eerste contact met de lezer en dient als trigger om het blad open te slaan. Maar wat maakt nu een goede cover?

Val op met beeld

Zorg er voor dat de aandacht van de lezer even bij de cover blijft hangen. Vermijd clichés en zet de lezer eens op een verkeerd been. Verras je lezer!

Helderheid in de ankeilers

Uit eyetracking weten we dat de eerste 5 seconden cruciaal zijn in de beslissing een blad wel of niet op te pakken. Natuurlijk moet het coverbeeld daar op inspelen. Maar veel tijd om de ankeilers te lezen is er dus niet. Maak in de ankeilers duidelijk en concreet waar de artikelen over gaan. Wees kort, maar krachtig.

Duidelijke logo

Bij customer media draait het om herkenning. Maak met de logo duidelijk van welke organisatie het blad afkomstig is. Pas de kleuren of de huisstijl toe in de letters van de titel, ook al past dit niet direct in het coverbeeld van het blad. Met een herkenbare logo wordt in één oogopslag gezien dat het magazine van die organisatie afkomstig is.

Pas je cover aan op het doel van je blad

Uit eyetracking blijkt tevens dat de ankeilers links op de cover eerder worden gelezen, maar dat de ankeilers rechts beter worden onthouden. ‘Wil je je lezers het blad intrekken, focus je dan op de ankeilers rechts. Wil je opvallen op de deurmat, leg dan de nadruk op de ankeilers links’ (Bart Kleijn, MediaTest).

Gebruik veel ankeilers

Zoals hierboven is beschreven spenderen lezers een vrij korte tijd aan het scannen van een cover. Het is raadzaam om veel ankeilers te gebruiken. Des de groter is de kans dat lezers tenminste één onderwerp zien dat hen aanspreekt. Dit is met name aan te bevelen bij covers die niet perse verrassend zijn. In dat geval moeten de onderwerpen lezers het blad intrekken.