5 tips om je online marketingstrategie te optimaliseren

5 tips om je online marketingstrategie te optimaliseren
11 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Overmoed, roekeloosheid en een gebrek aan zakelijk instinct van de vaak jonge ondernemers zijn veelvoorkomende oorzaken voor het voortijdig stranden van startups. Hoewel een gezonde portie durf je ver kan brengen, vragen zaken als de marketing van je product of dienst nu eenmaal om een goed doordacht beleid. Veelgemaakte fouten zijn onder meer onvoorbereid te werk gaan of juist te lang met de voorbereiding bezig zijn, maar ook doof zijn voor kritische geluiden en doorgaan op een weg die nergens heen leidt. Voorkom dat jouw startup in bekende valkuilen stapt door aan deze vijf punten vast te houden.

1. Luisteren naar de markt

Als jonge ondernemer is het natuurlijk van belang overtuigd te zijn van het eigen product of de door jou aangeboden dienst. Een gebrek aan zelfvertrouwen straalt namelijk door in de communicatie richting potentiële klanten en kan hún vertrouwen in jou schaden. Nog belangrijker is echter wat anderen van jouw product of dienst vinden. Vraag vrienden, familie of klanten om feedback en spoor hun aan om eerlijk te zijn. Maak de afweging waar de grens ligt tussen ongefundeerde kritiek van buitenstaanders en een misplaatste overtuiging van jouw kant.

Ontwikkel vervolgens een SEO-strategie die tegemoetkomt aan de vraag vanuit de markt. Een belangrijke leidraad om aan vast te houden zijn de gebruikersstatistieken van de eigen website en van zoekmachines als Google, naast de feedback van je directe omgeving en van klanten. Waar zoeken potentiële klanten naar? Hoe komen bezoekers op de website terecht? Op welke pagina’s blijven zij hangen en welke klikken zij direct weer weg? Maak hieruit op hoe je meer bezoekers naar je website haalt en hoe je deze ook tevreden kunt stellen met wat zij daar aantreffen.

SEO-technieken als het effectief gebruiken van zoekwoorden leiden bezoekers vanuit de zoekmachines naar jouw website. Door met online reputatiemanagement het gewenste imago over te brengen, maak je direct duidelijk dat jij te bieden hebt waar zij naar op zoek zijn.

2. Focus, maar durf bij te sturen

Startups hebben baat bij een heldere focus: het te leveren product moet aan een duidelijke vraag voldoen en als zodanig worden aangeprezen. Richten startups zich op een te breed publiek, dan bestaat de kans dat zij bij geen enkele doelgroep weten aan te spreken. Een veelgehoord advies is dan ook: vind je niche en focus je inspanningen. Online reputatiemanagement kan helpen het imago neer te zetten dat deze focus helder communiceert.

Bouw echter altijd reflectiemomenten in. Bekijk bijvoorbeeld de websitestatistieken om te zien of en welke reclame-uitingen effect hebben gehad. Blijkt hieruit dat er nauwelijks meer bezoekers op je website terecht zijn gekomen door de betreffende reclames, dan zijn deze de investering niet nogmaals waard.

Als de reflectiemomenten uitwijzen dat de gekozen strategie niet de gewenste uitwerking heeft, overweeg dan de koers te wijzigen. Doe dit altijd met een bewust doel, én een nieuwe focus, voor ogen. Verzeker jezelf er daarom eerst van dat er structureel iets mis gaat in je marketinguitingen en dat er niet een makkelijk te voorkomen fout is gemaakt.

3. Benut mogelijkheden optimaal

Alleen al het aantal contacten dat je LinkedIn-netwerk telt, door een directe connectie of in de tweede graad, loopt in de duizenden. Toch benutten veel startups dit netwerk onvoldoende. Hun passiviteit voorkomt dat zij de mogelijkheden van LinkedIn optimaal benutten. Een kort bericht kan immers al voldoende zijn om contact te leggen met een persoon of organisatie die van grote waarde kan zijn voor je onderneming. Zorg er daarnaast met online reputatiemanagement voor dat deze contacten ook de juiste indruk krijgen van jou of je startup.

Hetzelfde gaat op voor de offline wereld: blijf niet wachten totdat een kans op groei zich voordoet, maar zoek er actief naar. Zo laat je geen mogelijkheden die je startup vooruit hadden kunnen helpen onbenut.

4. Vermijd te veel delen

Het spreekt voor zich dat het in zakelijk opzicht niet verstandig is om online informatie te delen die een onbetrouwbaar imago creëert. Foto’s van jezelf in moreel twijfelachtige situaties of in discutabele outfits zijn hier een duidelijk voorbeeld van.

Soms lijken gegevens echter onschuldig, maar zijn ze dat zeker niet. Wanneer je veelvuldig op vakantie lijkt te zijn, of op beeld wordt vastgelegd hoe je vanaf je luxe jacht champagne spuit, kan dit klanten of adverteerders afschrikken. Zij zullen zich afvragen of je startup wel genoeg aandacht krijgt. Ook blijk geven van je politieke voorkeur kan zakelijke relaties tegen de borst stuiten.

Wees dus voorzichtig met de persoonsgegevens die je op het internet terug wilt zien. Mocht er toch informatie online komen of al online staan die je liever niet deelt, dan rest namelijk niet altijd de mogelijkheid om deze weer van Google te verwijderen. Alleen in sommige gevallen kan een verzoek aan Google gericht worden op basis van het recht om vergeten te worden. Hiermee kunnen zoekresultaten bij een zoekopdracht naar jouw naam worden geblokkeerd. Middels online reputatiemanagement kan vervolgens het imago worden gecreëerd dat wél gewenst en verdiend is.

5. Geen marketingmedewerker aannemen

Marketing is dé manier om je product of dienst sterk in de markt te zetten, maar voor een jonge onderneming is het minstens net zo belangrijk om de kosten te beperken. Voor een beginnend bedrijf is het aanstellen van een marketingmedewerker dan ook vaak te kostbaar. Het salaris dat hij of zij ontvangt, drukt in deze begintijd te zwaar op de begroting.

Een realistischere optie is het inhuren van een extern bureau, dat in opdracht marketingtaken voor je bedrijf uitvoert. Vaak kunnen deze specialisten tegen een voordelig tarief met online reputatiemanagement voor elkaar krijgen wat je anders een jaarsalaris voor de marketingmedewerker zou kosten.