5 tips om goed voor de dag te komen als startende ondernemer

1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Velen hebben de droom om een eigen bedrijf te starten. Ga je de sprong wagen, dan zullen er als beginnende ondernemer een hoop dingen op je afkomen. Van een steengoede bedrijfsnaam tot branded presentatiemappen, je wilt alle checkboxen afgaan om jouw onderneming succesvol te presenteren en lanceren. In dit artikel vijf aandachtspunten waar je als beginnende entrepreneur naar moet kijken bij het starten van een eigen bedrijf.

Los een echt probleem op

Zorg er bij het starten van je bedrijf voor dat je een echte oplossing voor een echt probleem biedt, iets wat jouw doelgroep echt wil hebben. Het wordt wel eens gezegd dat je pas een bedrijf moet starten voor een bepaald product als minstens drie mensen om je heen hebben gesmeekt dat je het op de markt brengt. Je kunt een gaaf idee hebben, voor een innovatief product of service, en denken dat iedereen dit ongetwijfeld fantastisch gaat vinden. Maar dit kan nogal eens tegenvallen.

Denk niet teveel uit jezelf en ga met marktonderzoek eerst na of er naar dat waar jij zo laaiend over bent ook echt vraag is. Uiteraard is passie voor je product onmisbaar om het goed te kunnen verkopen, maar verwar deze passie niet met een onvermijdelijke acceptatie van je product op de markt.

Bedenk een bedrijfsnaam

Vervolgens ga je aan de slag met het bedenken van een bedrijfsnaam voor de onderneming. Trek hier wat tijd voor uit, want deze naam zal als havermoutpap aan je bedrijf gaan plakken. Je wilt hierbij al je creatief denkvermogen uit de kast halen en alle opties aanhalen.

Je gaat voor iets bijzonders, een naam die uitspringt tussen de rest, maar die tegelijkertijd ook de lading dekt en geen naam is waarbij niemand kan raden wat voor bedrijf je bent of het verkeerde idee krijgt. Bedenk bij de naam hoe de (eventuele) afkorting zal klinken en of de naam ook internationaal acceptabel en verstaanbaar is. Check vervolgens welke URL voor je website bij de naam zou horen en of deze nog beschikbaar is.

Schrijf een ondernemingsplan

Dit kan wat tijd in beslag nemen, maar met een goed uitgewerkt ondernemingsplan heb je al gelijk een voorsprong. In dit plan ga je het idee van je bedrijf uitwerken tot in de details. Je legt uit aan welke behoefte je gaat voldoen, beschrijft de beoogde organisatiestructuur, stelt een financieel plan op en gaat in op de marketing aspecten van de ondernemer. Details als de prijsstelling, de doelgroep, de concurrentie, de bedrijfsdoelen en hoe je de onderneming gaat financieren worden helder gemaakt.

De oefening van het schrijven van het ondernemingsplan alleen zal al ontzettend waardevol zijn voor het start-up proces. Je wordt gedwongen echt op papier te zetten wat je voor ogen hebt, wat je wilt bereiken en hoe je dit plant te doen. Dit plan kan vervolgens ook dienen als informatiedocument voor eventuele investeerders. Als je helder kunt verwoorden wat je gaat doen met je bedrijf, zal je makkelijker vertrouwen winnen en kapitaal kunnen aantrekken.

Ga voor een consistente huisstijl

Voor de presentatie en marketing van je bedrijf is een goede consistente huisstijl onmisbaar. Hierbij hoort ten eerste een sprekend logo, de ‘handtekening’ van jouw onderneming. Dit logo komt vervolgens terug in alle delen van de onderneming als ijkpunt voor de bedrijfsidentiteit. Het logo zal een bepaald gevoel opwekken, wat vervolgens geassocieerd wordt met het product of de service die je biedt.

De huisstijl trek je door naar zowel de offline als online presentatie van het bedrijf. Het lettertype op de website moet overeenkomen met het lettertype op je visitekaartje. Een drukkerij als De Voogt Systemen helpt je een professionele indruk te maken met bijvoorbeeld branded ringbanden en presentatiemappen, maar ook verpakkingen op maat. Zorg ervoor dat je overal dezelfde stijl gebruikt, zodat je een consistente en herkenbare presentatie van jouw merk biedt.

Zoek een mentor

Tijdens de start-up en het managen van de organisatie zul je constant voor dilemma’s komen te staan. Het kan hierbij ontzettend hulpvol zijn wanneer je een vertrouwenspersoon hebt waarmee je kunt sparren, iemand die je graag ziet slagen en hierbij al gaande opbouwend en eerlijk advies kan geven. Dit kan informeel zijn, een goede vriend wiens raad je waardeert, of juist een meer professionele mentor of coach.

De weg naar succes als startende ondernemer kan lang zijn en je zult op veel moment aan jezelf of aan je product gaan twijfelen. Iemand die je een hart onder de riem kan steken, wanneer je met je presentatiemap onderweg bent naar een potentiële investeerder voor een pitch, kan goud waard zijn.