5 Tips om beter te scoren met e-mailmarketing

5 Tips om beter te scoren met e-mailmarketing

E-mailmarketing is een activiteit die je kan helpen om je omzet te vergroten. Door het sturen van een 'nieuwsbrief' en/of het schrijven van berichten op een blog hou je immers contact met je huidige klanten. Met zo'n regelmatige publicatie bouw je dus verder aan verbinding met je ambassadeurs- en klantennetwerk. In dit artikel 5 tips om daarmee indirect je omzet verder te vergroten.

Het uitgangspunt voor effectieve e-mailmarketing is dat je zoveel mogelijk e-mailadressen verzameld van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Het opbouwen van je database met emailadressen is een zorgvuldig proces. Een verbetering van je online activiteiten met een aantal eenvoudige aandachtspunten zorgt voor meer resultaat. 

Een inschrijfknop op elke websitepagina

Als je website meerdere pagina’s heeft, wil je natuurlijk niet dat je bezoeker moet zoeken naar het aanmeldformulier voor jouw nieuwsbrief. Als je bijvooreeld met Wordpress of Joomla werkt kan je heel makkelijk in je ‘sidebar’ een knop of afbeelding van een e-book plaatsen. Die verschijnt daardoor op elke pagina. Het geeft de pagina’s bovendien extra herkenbaarheid. Hoe makkelijker het proces van inschrijven daarna verloopt, hoe groter de kans op meer inschrijvingen via je website.

Een verzendschema

Bij je strategie voor het versturen van je 'nieuwsbrief' is de frequentie en het tijdstip van verzending van belang. Beslis vooraf hoe vaak en wanneer je gaat versturen. Er zijn allerlei overwegingen die daarbij een rol spelen. Maar hou het eenvoudig. Wanneer zou jij die email willen ontvangen? Vergelijk het eens met een ochtendkrant. Vind je het prettig als die de ene dag om ½ 7 en de andere dag om ½ 9 in de brievenbus ligt? En dat een tijdschrift de ene keer wekelijks en dan weer maandelijks komt?

Maak ook voor je digitale uitingen een vast schema en hou je eraan. Je abonnee rekent er op!

Herkenbaarheid van je onderwerpregel

Duidelijkheid in de onderwerpregel helpt je lezer. Vermeld bijvoorbeeld je bedrijfsnaam in de onderwerpregel. Het maakt je email herkenbaar in de veelheid van berichten die men dagelijks ontvangt. Ook de datum kan helpen om eenvoudig te sorteren, te zien waarover het gaat etc.

Het beste resultaat geeft de op maat gemaakte onderwerpregel:

- "Inspiratie: Luisteren naar de stilte in jezelf"

- "Haal meer energie uit solliciteren: 7 tips"

Maar als je je berichten automatisch laat versturen vanuit je blogtekst, heb je vaak dezelfde onderwerpregel waar met behulp van codes een variabel element in kan komen: datum, naam, etc. Het is dan iets lastiger een herkenbare titel te maken.

Vergelijk eens welk automatisch gegenereerde onderwerpregel jouw meer aanspreekt in je inbox:

- "Tips vanuit mijn weblog op Sociale Media Business Coaching Breda dd. 27/03/2012"

of

- "SOCIALE MEDIA TIPS EN WETENSWAARDIGHEDEN - 03/07/2013 [SMBCBreda]"

of een heel andere

- "Beste Eelco | De Olympiade, waar gaat het om?" 

Maak je e-mail visueel herkenbaar

Ontwerp je nieuwsbrief of ander bericht met dezelfde visuele elementen als in je website. Gebruik je logo, profielfoto of de afbeelding van je homepage ook in je uitingen per email.

Ik gebruik de afbeelding van mijn homepage en het logo van mijn website bijvoorbeeld ook in mijn wekelijkse mailbericht, het komt de herkenbaarheid ten goede.

Noem het geen nieuwsbrief

Als je wekelijkse mail de titel "Nieuwsbrief" meegeeft is de kans vrij groot dat hij direct in de prullemand verdwijnt. Het woord nieuwsbrief roept van zichzelf al weerstand op doordat zoveel bedrijven gebruik maken van e-mailmarketing zonder na te denken over een ander woord. Ook hier geldt dat creativiteit zich loont. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

- W o o n ! N i e u w s

- Quick Sunday Update

- Lifehacking - Overzicht van alle artikelen van afgelopen week

Als je bewust stilstaat bij deze tips en ze implementeert in jouw bedrijf, ga je zeker meer e-maillezers scoren. Wil je meer tips, klik dan op: http://socialemediabc.com/blog/

Welke strategie gebruik jij om meer mensen in je e-maillijst te krijgen?

Eelco van der Wal, implementatie begeleider