5 succestips voor marketing via Instagram

5 succestips voor marketing via Instagram
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Social Media

Instagram zit als sociaal medium flink in de lift. Moet je er als ondernemer (dus) ook iets mee? Een verkenning van de voor- en nadelen. Met 5 inspirerende voorbeelden.

De mededeling van zangeres Beyoncé dat ze een tweeling verwacht, was in korte tijd het meest gelikete bericht ooit geworden op Instagram. De teller staat nu - na 5 weken - op ruim 10 miljoen likes en meer dan 500.000 reacties.

Dat wil ik ook!

Ondernemers die zulke succesverhalen horen, denken vaak: daar moet ik ook iets mee! Maar je hebt het al zo druk - en Instagram vraagt veel tijd (denk je). En dus laat je het er maar bij. Terecht? Of niet? We zetten de voor- en nadelen even op een rij.

Waarom moet je Instagram links laten liggen?

Laten we eerst even kijken naar 2 redenen waarom je gelijk hebt als je Instagram níet toevoegt aan je marketingmix:

Je doelgroep zit er niet

Instagram is vooral geschikt voor onderwerpen als mode, sport, gezondheid, reizen, eten. Deze onderwerpen lenen zich voor mooi sfeerbeeld, en juist daar draait het om bij Instagram. Heeft jouw bedrijf iets met deze thema’s te maken? Dan zit je goed. Het plaatselijke stukadoorbedrijf heeft daarentegen minder te zoeken op Instagram. Bedenk ook dat de gebruikers jong zijn (tussen de 20 en 35 jaar) en dat meer vrouwen dan mannen op Instagram zitten. Als je dus een oudere mannelijke doelgroep bedient, is het beter om naar andere sociale media (zoals Facebook) te kijken.

Je wilt snel rijk worden

Als je snel rijk wilt worden met Instagram, kunnen we je uit de droom halen. De return on investment is laag, je verdient je investering zelden (direct) terug. Als je naar de customer journey kijkt van een klant, de stappen die hij of zij zet voordat overgegaan wordt tot de koop, dan is Instagram vooral iets voor de eerste fase; de bewustwordingsfase.

Op Instagram krijgen mensen ergens een gevoel bij. Door een mooie strandfoto krijgen ze bijvoorbeeld zin in vakantie. Daarna gaan ze zich verder oriënteren. Niemand koopt een vakantie op basis van 1 foto. Instagram kun je als ondernemer dus gebruiken om interesse in je product aan te wakkeren en aan je merk te bouwen.

5 tips voor als je wél naar Instagram gaat

Vind je op basis hiervan dat je tóch ook naar Instagram zou moeten gaan? Geef dan aandacht aan de volgende 5 tips:

1. Zorg voor goede kwaliteit

Instagram is beeldgericht: elke foto moet mooi zijn, samen vormen de foto’s een verhaal. Sinds kort heeft Instagram een nieuwe feature: Stories. Deze feature is maar heel kort te zien, het gaat puur om de beleving. Het grote voordeel is dat de kwaliteitseis hier wat lager ligt. Lees verder..