5 redenen waarom Facebook Tumblr moet kopen

5 redenen waarom Facebook Tumblr moet kopen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Social Media

Facebook is de grootste sociale netwerksite ter wereld, maar weigert op z'n lauweren te rusten. Dat bleek wel uit de één miljard kostende overname van Instagram, een fotosite die in zeer korte tijd zeer veel gebruikers aan zich wist te binden. Een volgende overname zóú blogsite Tumblr kunnen zijn, en wel hierom.

Tumblr draait om creëren en delen van content
Tumblr is eigenlijk een beetje wat Facebook stiekem zou willen zijn. Waar het bij Facebook vooral draait om het op de hoogte te blijven van de door jou bevriende mensen, daar is het bij bijvoorbeeld Google+ of Tumblr veel makkelijker om mensen te volgen die je misschien niet (persoonlijk) kent, maar die je wél interessant vindt. Met de overname van Tumblr heeft het een netwerk in handen waarvan de gebruikers zich niet blindstaren op hun eigen vriendenkring, maar gemakkelijk en moeiteloos content van anderen delen en erop reageren. En daarmee kan Facebook voorzien in de behoefte om content ook met anderen, buiten de vriendenkring, te willen delen. Nu is die optie er al, aangezien het op Facebook sinds een jaar mogelijk is om interessante mensen te volgen, maar die optie is alles behalve populair.

Tumblr kan dingen die Facebook niet kan
Zowel bij Tumblr als bij Facebook verschijnen de berichten van de personen die je volgt netjes onder elkaar in een soort dashboard of timeline. En zowel bij Tumblr als bij Facebook kun je diezelfde posts liken of opnieuw delen. Maar het grote verschil tussen deze twee is dat Tumblr een blogdienst is. Je kunt dus heel gemakkelijk en laagdrempelig video’s en foto’s plaatsen en citaten delen. Je kunt zelfs teksten afwisselen met foto’s in één post, iets wat bij Facebook onmogelijk is. Bij Tumblr is ook nog eens iedere blog aanpasbaar aan de wensen van de gebruiker. En vooral dat laatste is iets wat veel mensen als een nadeel van Facebook beschouwden, toen ze de stap van Hyves naar Facebook overwogen.

Voorstanders van Facebook prezen juist het feit dat elke Facebook-layout hetzelfde is en dat er dus geen MySpace-praktijken zich konden voordoen waarbij gebruikers hun achtergrond volgooiden met irritante afbeeldingen en drukke .gifjes. Feit blijft dat het bij Tumblr beter mogelijk is om een visueel aantrekkelijk bericht te maken, iets wat veel adverteerders hoogstwaarschijnlijk als een groot pluspunt zullen beschouwen. Facebook valt visueel gezien nog tegen als het aankomt op de aantrekkelijkheid van de posts van gebruikers (en merken).

Tumblr is een concurrent van Facebook
Als je marktleider bent, dan ontkom je er soms niet aan om een potentiële concurrent over te nemen. Je wordt er namelijk niet alleen zelf groter van, maar verkleint tegelijkertijd de concurrentie. Win-winsituatie dus. Instagram werd hoogstwaarschijnlijk door Mark Zuckerberg overgenomen, omdat hij inzag dat Instagram wel erg groot werd en wel in een markt die Facebook graag domineert: het mobiel delen van foto’s. Tumblr is met z’n groei ook een directe bedreiging voor Facebook, want waarom zouden jongeren (en in dit geval met name tieners) nog op Facebook plaatjes, quotes, gedachtespinsels en dergelijke delen als ze dat ook op Tumblr kunnen en daar ook nog eens bijval vinden van eensgezinde mensen?

Tumblr groeit als kool
In november 2011 bezochten bijna 85 miljoen mensen per maand Tumblr, terwijl dat aantal de afgelopen maand is opgelopen tot 140 miljoen. Een groei  waar menig website jaloers op is, en terecht. Verder zijn er meer dan 35 miljard berichten geplaatst op de bijna tachtig miljoen blogs die door Tumblr worden gehost. En iedere dag komen daar weer tientallen miljoenen posts bij, geplaatst door de 160 miljoen gebruikers die de site heeft. En al deze mensen spenderen zo’n 90 minuten per maand op Tumblr, daar waar Facebook het overigens nog veel beter doet met gemiddeld 400 minuten die per maand aan de sociale netwerksite van Zuckerberg worden besteed. Maar deze cijfers impliceren wel dat Tumblr steeds meer hapjes neemt van de taart die nu nog door Facebook wordt gedomineerd. Tel daarbij het feit dat het (desktop-)gebruik van Facebook, helemaal onder jonge mensen, dalende is en Zuckerberg heeft er weer een reden bij om de aankoop van Tumblr te overwegen.

Tumblr is cool, Facebook niet
Zoals dat ging met alle grote sociale netwerken (MySpace in Amerika, hier in ons land bijvoorbeeld CU2 en Hyves), op een dag is het gewoon niet populair meer onder jongeren, de groep die er in eerste instantie voor zorgt dat een sociaal netwerk succes kan hebben. Zo lijkt dat nu ook te gaan met Facebook. Steeds vaker horen we geluiden van jongeren die Facebook niet meer cool vinden. Alternatieven zoals Tumblr, maar ook bijvoorbeeld Whatsapp, worden gezien als een site of app die mensen wíllen gebruiken, terwijl Facebook meer en meer wordt gezien als iets dat je wel ‘moet’ gebruiken wil je nog enigszins bijblijven.

Wat Facebook lijkt op te breken is dat het een gigantisch succes is en gigantisch veel gebruikers heeft. Deze feiten klinken wellicht als iets goeds, maar kan nadelig uitpakken als men de site gaat beschouwen als een ‘moetje’, omdat op Facebook nou eenmaal die en die vriend of collega erop zit en het dus een van de weinige manieren is om op de hoogte te blijven van zijn of haar reilen en zeilen. Dat bepaalde personen zich op Facebook begeven, lijkt voor velen de enige reden waarom ze überhaupt nog gebruikmaken van de site. Het gevaar ligt ‘m hier in dat als die personen ook hun statusupdates delen via bijvoorbeeld Google+ of Tumblr, dat er dan opeens een massale volksverhuizing van het ene sociale netwerk naar het andere sociale netwerk zal plaatsvinden. Iets wat ze bij Hyves ook zagen vanaf ongeveer 2009, 2010…

Reden waarom Facebook Tumblr níét koopt
Tumblr heeft, veel meer nog dan bijvoorbeeld het reeds overgenomen Instagram, een heel sterke en betrokken achterban. De gebruikers hebben niet zozeer een heel sterke band met Tumblr als merk of dienst, maar wel met de community’s die daar in de loop der jaren zijn gevormd. Veel Tumblr-gebruikers zijn als de dood dat een overname van Facebook (of welk bedrijf dan ook) het incrowd-gevoel zal aantasten en de coolness van Tumblr zal laten verdwijnen. Mocht Facebook Tumblr gaan overnemen, dan kun je er dus vergif op innemen dat nogal wat gebruikers hun blog op slot gooien of opzeggen en dat ze weer een ander sociaal netwerk (Pheed?) zullen opzoeken.