5 redenen om nu te investeren in de tone of voice van je merk

5 redenen om nu te investeren in de tone of voice van je merk
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Tips

Geachte relatie. Goedemorgen, meneer Smits. Hallo Piet! Tone of voice is niet wát je zegt, maar hóe je het zegt. Een cruciaal verschil, want hoe je klinkt is nog bepalender voor de merkbeleving dan hoe je eruitziet. Geef het gezicht van je merk dus ook een eigen stem.

Hoe krachtig is de uitstraling van jouw merk? Met een simpel trucje kun je het toetsen: leg je hand op het logo van een advertentie of welk communicatiemiddel dan ook en kijk of je nog steeds moeiteloos de afzender kunt identificeren. Met een sterke visuele identiteit is er ook zonder logo genoeg look and feel over om te laten zien wie je bent. Maar dan hebben we het – inderdaad – alleen over de visuele identiteit.

Merktaal

Doe eens hetzelfde met de taal van je merk. Herken je jouw productomschrijving of opening van een nieuwsbrief simpelweg aan de woorden en de zinnen? Is jouw merktaal in alle opzichten anders dan die van de concurrent? Communiceer je op zo’n manier dat je klanten meteen weten dat ze met jou te maken hebben?

Kleine kans. Er zijn niet zo veel bedrijven die evenveel aandacht besteden aan hoe hun merk klinkt als aan hoe het eruitziet. En er zijn er nog minder die daadwerkelijk ánders durven te klinken dan de concurrent. Je bent immers kwetsbaar als je je kop boven het maaiveld uitsteekt. Maar het is wel een gemiste kans.

Waarom is een tone of voice voor je merk zo belangrijk? Vijf redenen.

Klik hier en lees het volledige artikel