5 musthaves voor de startende ondernemer

5 musthaves voor de startende ondernemer
2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Beginnende ondernemers in Nederland hebben zich de laatste maanden niet tegen laten houden door de lockdown en de coronacrisis. Uit recente cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er in december 2020 25.000 nieuwe bedrijven zijn gestart. Dat zijn er maar liefst 19% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Het was zelfs voor het eerst in zes maanden dat er zo’n stijgende lijn in het aantal beginnende ondernemers te zien was. Ben jij recent begonnen als zelfstandig ondernemer en ben je nog op zoek naar wat extra tips om goed te beginnen? In dit artikel lees je meer over enkele musthaves die absoluut niet mogen ontbreken in jouw zakelijke inboedel, zoals een snelle iPhone met kwalitatief iPhone 12 pro hoesje. Met onderstaande tips heb je je werkplek in ieder geval goed voor elkaar.

De basis: een ergonomische werkplek

Een van de onderdelen waar je in ieder geval aan moet denken, is je werkplek. Het is belangrijk om ergonomisch te kunnen werken, of je nu thuis werkt of een eigen kantoor of externe werkplek hebt. De kans is groot dat je aan je bureau veel uren zult doorbrengen. Investeer daarom in een ergonomisch bureau dat je kunt verzetten, zodat je er zittend én staand aan kunt werken. Schaf ook een comfortabele bureaustoel aan die je precies zo in kunt stellen dat jij ‘m lekker vindt zitten. Dit is zonder twijfel dé basis voor een werkplek waar je in een goede houding aan het werk kunt.

Wees goed bereikbaar voor je klanten

Met een bureau en een stoel ben je er nog niet. Nu is het tijd om je bureau te gaan vullen. Denk in ieder geval eerst aan de apparatuur die je nodig hebt om te kunnen communiceren met (potentiële) klanten. Een laptop of desktop met snelle internetverbinding is een absolute must. Een goede smartphone zoals een gloednieuwe iPhone 12 of iPhone 12 pro mag niet ontbreken in de inboedel voor je onderneming. Smartphones zijn namelijk hét apparaat om in contact te blijven met je klant(en). Bescherm zo’n telefoon daarom goed en schaf ook een iPhone 12 hoesje aan om zo lang mogelijk met je zakelijke smartphone te kunnen. Extra tip: kies voor een zakelijk telefooncontract. Daarmee kun je vaak extra korting scoren op je abonnement.

Deze accessoires zijn handig op je werkplek

Een goede iPhone en een snelle internetverbinding zijn fijn, maar ook daarmee is je werkplek nog niet compleet. Het ligt natuurlijk helemaal aan de branche waarin je werkt, maar in de meeste werkgebieden is een printer ontzettend handig. Denk daarnaast aan goede verlichting op je werkplek. Uit divers onderzoek blijkt dat de juiste verlichting van invloed is op je motivatie en werkproductie. Zorg hierbij voor voldoende natuurlijk licht of daglicht en dat je bureau voldoende verlicht wordt. Vergeet ook niet om een papieren agenda, notitieblokken, pennen, plakband en mappen voor je administratie in de buurt van je bureau te hebben. Mocht je geen lades in je bureau hebben, schaf dan een klein kastje aan voor naast of onder de tafel.

Zorg voor een veilige werkplek

Of je nu thuis aan het werk bent of een eigen werkplek of bedrijfspand huurt - het is overal van groot belang om een veilige werkplek te maken. Veel ondernemers onderschatten het risico dat zij lopen wanneer zij werken op kantoor. Zij achten de kans vaak klein dat hen iets overkomt, omdat ze toch de hele dag zittend achter een laptop hun werk doen. Toch is een veilige werkplek meer dan alleen een plek waar je misschien fysiek letsel op kunt lopen. Kijk bijvoorbeeld ook in hoeverre je digitaal beschermd bent. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wachtwoorden die je voor verschillende diensten gebruikt en verander die waar nodig. Controleer ook of je overal tweestapsverificatie hebt ingesteld om op die manier cybercriminelen tegen te houden.

Slimme thermostaat voor perfecte temperatuur

Tot slot is het goed om te kijken naar de temperatuur van de plek waar je werkt. Om de temperatuur handig te regelen, is het aan te raden om een slimme thermostaat aan te schaffen. Daarmee kun je waar je ook maar bent de temperatuur van je werkplek regelen - ook op afstand. Dat is niet alleen prettig voor je werkcomfort - je kunt er uiteindelijk ook veel geld mee besparen op de zakelijke energierekening. Check tot slot de luchtkwaliteit van de ruimte waarin je werkt. Is er genoeg ventilatie aanwezig? En kun je eventueel een raam openzetten? Veel kamer- en kantoorplanten kunnen de luchtkwaliteit van een ruimte verbeteren. Maak dus zeker wat ruimte voor een paar planten om zo fris en gezond van start te kunnen gaan als startende ondernemer op je eigen werkplek.