5 manieren om je waarde te verhogen als startup

5 manieren om je waarde te verhogen als startup
3 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

De eerste jaren als start-up zijn enerverend. Er komt veel op je af, en elke beslissing kan cruciaal zijn voor het voortbestaan van je startup. Onderstaande vijf tips geven je inzicht in hoe je je waarde kan verhogen door vanaf de start strategisch te ondernemen.

1. Passie

Wellicht klinkt passie als een open deur, maar passie is het vertrekpunt geweest van vele startups die uiteindelijk een groot succes zijn geworden. Zonder passie ben je nergens en loop je een groot risico dat je startup een eendagsvlieg wordt. Een dure eendagsvlieg wellicht ook, wanneer je uit enthousiasme je website en alle andere bedrijfssoftware al hebt opgetuigd. Een startup die net als zovelen voor hem verdwijnt in de catacomben van Google, zonder ooit gevonden te worden.

Kijk jezelf dus eens recht aan in de spiegel en vraag je af: ben ik ook enthousiast over mijn product, zonder dat er een grote financiële vergoeding tegenover staat? Of ruik ik een kans en word ik daar enthousiast van? Ook een prima startpunt, iemand binnen het bedrijf moet immers die commerciële drive hebben. Maar ga dan niet dagen lopen stoeien met het product zelf, in een poging hier goed in te worden, terwijl je helemaal niet van dit werk houdt. Gebruik je enthousiasme en tijd dan liever om een compagnon te vinden, een vakidioot, met een aangeboren passie voor en kennis van het vakgebied waarin je wilt gaan ondernemen. Zo kunnen jullie elkaar aanvullen, beiden blijven doen waar jullie van houden en goed in zijn, en is de basis van een succesvolle onderneming gelegd. 

2. Concurrentie analyse: USP

Een plan om te gaan ondernemen in je hoofd hebben is heerlijk. Veel mensen komen niet eens zover, dus je bent goed bezig. Maar wil je een serieuze basis voor je onderneming, verplicht jezelf dan tot het daadwerkelijk op papier zetten van dit plan. Een goede basis hiervoor kan de SMP methode zijn. Loop alle koppen langs en ga op onderzoek uit. Dromen zijn mooi, maar feiten zijn beter. Heel belangrijk ook is het om uit te zoeken of je idee werkelijk zo origineel is als je dacht, en of je concurrenten goed bezig zijn. Blijken er al vele andere goede spelers te zijn in je markt, is het wellicht beter je tijd en geld te besteden aan het uitdenken van een nieuw geniaal concept. Je hebt dan wel een reële kans om het te gaan maken. 


3. De juiste tools

Door je vanaf de start te laten faciliteren door de juiste tools, blijf je steeds overzicht houden. Heel belangrijk, want in de startup fase komt er zoveel op je af! Je komt vaak handen te kort, en je hebt nog niet de middelen om (voldoende) personeel aan te nemen. Online tools, die maandelijks opzegbaar zijn en met je mee kunnen groeien, kunnen je leven dan een stuk makkelijker maken. Kies voor tools die zijn toegespitst op jouw werk of branche, voor een optimale ondersteuning. Door vanaf de start te kiezen voor tools die bij elkaar passen, en aan elkaar geschakeld kunnen worden, heb jij vanaf dag 1 een efficiënte backoffice. Nette facturen, een boekhouding die op orde is en een overzichtelijk CRM software schelen een startende ondernemer veel stress en gezoek naar gegevens. Wanneer je het lastig vind een keuze te maken uit de vele aanbieders, kan een App Center uitkomst bieden. Hier vind je advies over de beste software voor jouw branche en een overzicht van de koppelingen die er met de tool van je keuze te maken is.


4. Durf te vragen

Wist je dat de simpele opmerking: ‘delen is lief’ aan het eind van je Facebook post, je zo het dubbele aantal shares kan opleveren op social media? En heb je iedereen in je omgeving wel vertelt over je plannen? Mensen vinden het vaak leuk om te luisteren naar een enthousiast verhaal en hulp komt soms uit een onverwachte hoek. Wie weet heeft die buurvrouw op de hoek wel een broer die de verbindende schakel kan zijn tussen jouw product en de markt. Vragen onbeleefd? Weg met die spreuk uit je kindertijd, want bedenk je maar: ondernemers die niet vragen, worden zeker overgeslagen.

5. Geen woorden maar daden: markt fit-test

Veel ondernemers zijn zo enthousiast over hun product, dat ze de markt vergeten. Je vindt je product geweldig en de wereld zal nooit meer hetzelfde zijn na de introductie ervan. Wellicht, maar na weken sleutelen aan je product is het goed het effect ervan te toetsen aan de markt. Vraag aan je bekenden wat ze ervan vinden en of je aannames kloppen. Roep een testpanel bij elkaar, waarin mensen zitten die qua eigenschappen vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep. Met de resultaten van je tests kan je je product bijsturen en door dit herhaaldelijk te doen zorg je voor die optimale markt-fit.

-The only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it, keep looking. Don’t settle- Steve Jobs.