5 kenmerken van een ijzersterk logo design

5 kenmerken van een ijzersterk logo design
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Het ontwerpen van een passend logo design kan best lastig zijn. Hoe zorg je ervoor dat een logo je doelgroep aanspreekt? Welke elementen laat je terugkeren in het logo? Op welke manier voorkom je dat het logo al na een paar jaar vervangen moet worden? Enzovoorts. In dit artikel vind je vijf kenmerken, die een logo design ijzersterk maken. Zelf een logo ontwerpen is vaak lastig, waardoor het loont om hier een professional voor in te schakelen. Zorg er vervolgens voor dat het logo overal in je huisstijl terugkomt.

#1: een logo moet duidelijk herkenbaar zijn

Op het moment dat je het logo van McDonalds of bijvoorbeeld Coca-Cola ziet, weet je direct van welk bedrijf het logo is. Het is belangrijk dat ook het logo design van je eigen bedrijf blijft hangen bij consumenten. Als zij het logo ergens tegenkomen zouden ze deze direct aan je bedrijf moeten koppelen!

#2: het logo moet passen bij je doelgroep

Een logo moet niet alleen herkenbaar zijn. Ook moet het logo passen bij de belangrijkste doelgroep van je bedrijf. Een logo voor jongeren heeft doorgaans een ander ontwerp, dan het logo waarmee je zakelijke partijen hoopt aan te spreken.

#3: kies voor een ontwerp die tijdloos is

Probeer zo min mogelijk naar trends te kijken bij het ontwerpen van een logo. Het is belangrijk dat het logo tijdloos is. Een logo moet ook over tien of vijftien jaar nog bij je bedrijf passen! Vanzelfsprekend kun je door de jaren heen kleine aanpassingen doen. Belangrijk is dat dit niet ten koste gaat van de herkenbaarheid hiervan.

#4: zorg voor een uniek logo

De herkenbaarheid van een logo hangt samen met de mate waarin deze verschilt van andere logo’s. Een schilder zal al snel voor een schilderskwast kiezen in combinatie met de bedrijfsnaam. Bepaald niet uniek! Zorg voor een logo die anders is dan die van concurrenten in je branche. 

#5: pas op met het gebruik van symbolen

Het gebruik van symbolen kan iets toevoegen aan je logo. Pas echter op, dat dit het logo niet te generiek maakt. Reeds las je het voorbeeld van de schilderskwast in het logo van een schildersbedrijf.