5 juridische dingen die je moet weten als je gaat samenwerken met influencers

5 juridische dingen die je moet weten als je gaat samenwerken met influencers
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Tips

Werken met influencers is nieuw, maar niet zonder regels. Sprout-expert Melissa Moncada Castillo geeft je vijf juridische dingen die je moet weten als je samenwerkt met influencers.

Influencermarketing is hot, vooral omdat het werkt. Maar wie met influencers samenwerkt, moet zich aan regels houden.

De Reclame code commissie heeft met de Reclamecode Social Media (RSM) een begin gemaakt aan de regulering van reclame en marketing via social media. Als de regels uit de RSM worden overtreden, kunnen mensen een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

Hier zijn 5 dingen die je uit de RSM moet weten als je aan influencermarketing wilt gaan doen:

1. Van toepassing op bloggers, vloggers en online content creators

De RSM spreekt over “adverteerder” (het bedrijf waarvoor reclame wordt gemaakt) en “verspreider” (de plaatser van de reclameuitingen). Omdat het in de praktijk niet duidelijk was wie de “verspreider” kon zijn, heeft de Reclame Code Commissie de toelichting bij de RSM aangepast.

Nu staat er expliciet dat de verspreider een blogger, vlogger en/of online content creator kan zijn. Overigens wordt hieronder voor bloggers, vloggers en content creators de term “influencers” gebruikt.

Klik hier en lees het volledige artikel