5 belangrijke veranderingen voor Webwinkels

5 belangrijke veranderingen voor Webwinkels
5 jaar geleden

13 juni is de grote datum. De nieuwe webwinkelregels treden dan in werking. Belangrijk dus, om op tijd je webwinkel of webshop daar op aangepast te hebben. De belangrijkste en grootste wijzigingen lees je hieronder. Moet je echt aanpassen? Ja. Wie controleert dat dan? De ACM. En ze hebben aangekondigd in 2014 strenger te zullen gaan handhaven. Bovendien kunnen consumenten, wegens de gevolgen van het niet goed aanpassen van je webwinkel, verhaal komen halen. Eventueel via de rechter.

1. Bestelknop

Volgens de nieuwe regels moet duidelijk zijn wanneer klanten moeten betalen voor hun bestelling. Op de betaalknop zou daarom moeten staan ‘bestelling met betalingsverplichting’ of een andere ondubbelzinnige tekst waaruit blijkt dat er betaald moet worden. ‘Betalen’ lijkt mij daarom een veilige optie. ‘Bestellen’ is in elk geval onvoldoende. ‘Kopen’ is denk ik een twijfelgeval.

2. Garantie

Veel fabrikanten of producenten geven direct aan de consument een bepaalde garantie. Dat noemen we fabrieksgarantie. Daar heb je als webwinkel weinig mee te maken.
Je kunt er wel voor kiezen om als webshop extra garantie te bieden. Bijvoorbeeld omdat dit de verkoop stimuleert. Maar ook als je deze garantie niet wilt bieden, ben je verplicht een bepaalde vorm van ‘garantie’ te bieden. Sommige mensen noemen dat wettelijke garantie. De wet noemt het conformiteit. Dat wil zeggen dat een product aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. Mijn klassieke voorbeeld is altijd het verschil tussen de Miele wasmachine en de Indesit wasmachine. Van die Miele mag je misschien zelfs verwachten dat deze 10 jaar meegaat, terwijl een Indesit na een jaar of 3 wel bijna afgeschreven is.
Deze conformiteit of wettelijke garantie moest je altijd al bieden. Vanaf nu moet je de consument er echter ook over informeren, bijvoorbeeld in je Veelgestelde Vragen.

3. Retourtermijn

De grootste verandering zijn de retourregels. Vanaf 13 juni is elke webwinkel verplicht om consumenten 14 dagen de tijd te geven producten retour te sturen.
Bovendien gaan deze regels ook gelden voor diensten.
Het recht van ontbinding heb ik eerder al meer uitgebreid besproken.

4. Terugbetalen

Terugbetalen moet je vanaf 13 juni binnen 14 dagen na ontbinding doen. Of in elk geval pas wanneer je het product retour hebt ontvangen. Nu heb je daar zo’n 30 dagen de tijd voor. Daar zul je dus eventueel je administratie op aan moeten passen.

5. Extra kosten

Sommige zaken wil je ontmoedigen, zoals achteraf betalen, telefonische klantenservice willen etcetera. Voor deze diensten vroegen sommige webwinkels een extra hoog bedrag. Denk bijvoorbeeld aan de dure 0900-service nummers of hoge kosten bij achteraf betalen.
Vanaf 13 juni mogen de werkelijke kosten in rekening worden gebracht, maar mogen er geen extra kosten meer gerekend worden. Bovendien moeten alle kosten vooraf duidelijk zijn.

Bron: http://www.charlotteslaw.nl/2014/04/belangrijke-veranderingen-voor-webwinkels/