4 Nederlandse crowdfunding toppers

4 Nederlandse crowdfunding toppers
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Crowdfunding

Nederland kent een hoop succesvolle crowdfundingsprogramma’s waarbij veel geld is opgehaald. In 2011 werd er maar liefst 2,5 miljoen euro en  in 2012 was dit al 14 miljoen. In 2013 zal dit bedrag nog veel hoger uitkomen. Vier ervaringsdeskundigen aan het woord.

In dit filmpje gemaakt door fast moving targets komen 4 ervaringsdeskundigen aan het woord en delen hun ervaringen met crowdfunding:

 

De sprekers

Arnold van Bruggen: Sochi Project
Doel: in kaart brengen van de stad Sochi, Rusland
Arnold is samen met fotograaf Rob Hornstra oprichter van het project Sochi. Volgend jaar gaan zij het vijfde crowdfundingsjaar in. Zij kwam op het idee doordat er over Sochi, de plaats waar de Olympische Winterspelen in 2014 zullen plaatsvinden, weinig (goeds) bekend is. Door middel van foto’s, video’s en verhalen proberen zij deze plaats in kaart te brengen. In de afgelopen vier jaar is er ongeveer 25.000 per jaar opgehaald. Daarnaast kwam via de verkoop van door henzelf geproduceerde boeken nog eens 80.000 euro binnen. Totaal dus zo’n twee ton. “Eerlijk gezegd waren onze verwachtingen vooraf veel hoger. We dachten dit onderwerp: de  Kaukasus, de Olympische Spelen, crowdfunding, dit wordt zo geniaal, honderdduizenden mensen over de hele wereld zullen zeker een tientje gaan geven, maar ja…”

Toch zou Van Bruggen het zo weer doen. “Het is echt fantastisch. Verslavend.” Ook al is hij de eerste om toe te geven dat het ook ongelooflijk veel tijd kost. “Als je zo’n soort project begint, gaat het veel verder dan het maken van de inhoud. Wanneer je vroeger voor VN een verhaal schreef ging je op pad, je schreef je verhaal, verkocht dat misschien nog op andere plekken, je kwam terug en dat was het. Dit verbreedt het enorm, dat is ook een nadeel: het kost enorm veel tijd. Dat Sochi project is een soort van bedrijf dat we hebben opgericht. Het is veel meer dan journalistiek: het is een enorme administratie,  enorm veel communicatie.”


Sven Pluut: 1miljoenwatt
Doel: 1120 zonnenpanelen verkopen voor mensen zonder dak of mogelijkheid tot zonnepanelen
Hij wil mensen die zelf geen dak hebben of door andere omstandigheden geen zonnepanelen op hun dak kunnen leggen, wel de kans bieden over te stappen op zonne-energie. Daartoe heeft hij een deal gesloten met Essent en FC Groningen. Wanneer hij 1120 zonnepanelen á 550 euro per stuk aan de man weet te brengen, komen die op het dak van voetbalstadium Euroborg te liggen. De stoom die zo wordt geproduceerd wordt verkocht aan FC Groningen en de bezitters van een paneel ontvangen 24 jaar lang zogenaamde zonnerente. Op dit moment zijn er 67 zonnepanelen verkocht.


Rob Adolfsen: Anno12  
Doel: een nieuwe zorgverzekering oprichten
Rob Adolfsen heeft nog een lange weg te gaan. Met zijn Anno12 wil hij een nieuwe vorm van zorgverzekeren in de markt zetten. Hiervoor is een groot startkapitaal nodig. De eerste 6 ton is binnen anderhalf jaar binnen gehaald. Wat er zo anders aan Anno12 is dat zij bijvoorbeeld met leden in plaats van klanten werken.
Als lid ben je mede-eigenaar en beslis je direct mee. ANNO12 gaat uit van de oorsprong van verzekeren, het afdekken van ondraagbare financiële risico's en het stimuleren van bewust gezond gedrag.


Ronald Kleverlaan: WEBclusive[ links naam en bedrijf]
Webclusive: adviseert en helpt hij bij de bouw van crowdfunding platformen
WEBclusive staat op dit moment bekend als dé crowdfunding specialist van Nederland. Via hun software hebben ze voor 25.000 personen al 500 crowdfunding projecten succesvol gerealiseerd (75% van de markt) en ruim €2.000.000,- opgehaald.

Bron: fast moving targets - WEBclusive - Anno12