4 gratis social media monitoring tools

4 gratis social media monitoring tools
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Young Startup Nieuws

Er zijn enorm veel tools om social media te monitoren. Hieronder vind je een lijstje van 4 social media tools met zijn eigen sterke punten. Ze hebben echter allemaal één ding gemeen, ze bieden gratis nuttige informatie!

1. Social Mention: www.socialmention.com
Social Mention is een social media zoekmachine die user-generated content van meer dan 100 kanalen verzamelt en in één dashboard presenteert. Met deze tool kun je zoeken op zoekwoorden en uw zoekopdrachten verfijnen op social media kanalen zoals blogs, social networking sites, nieuwssites, Q&A communities en meer.

Als rapportage krijg je een makkelijk te begrijpen dashboard inclusief sentiment analyse, trefwoorden die geassocieerd worden met je zoekopdracht, bepaling van het social media bereik en belangrijkste beinvloeders met betrekking tot je bedrijf, merk of dienst. Social Mention betrekt ook artikelen, video’s en andere user-generated content die je zoekterm bevatten.

Voor een gratis tool is Social Mention één van de beste in haar soort, maar hij biedt geen diepte of trendanalyse langer dan een maand. Social Mention is zeer geschikt voor kleinere bedrijven.

2. TweetBurner: www.tweetburner.com
TweetBurner is een URL verkorter en registreert doorkliks op links in Twitter en FriendFeed. Tweetburner verschaft link statistieken voor Twitter en FriendFeed inclusief klik statistieken van specifieke links.

Als Twitter uw belangrijkste social media kanaal is, is Tweetburner een basis tool voor jou. Voor meer robuuste rapportages, monitoring en management van Twitter accounts kun je beter gebruik maken van Hootsuite.

3. Hootsuite: www.hootsuite.com
Hootsuite is een social media management oplossing waarmee je meerdere social media networking sites kunt monitoren en vanuit dezelfde interface met je community kunt communiceren. Hootsuite verschaft basisrapportages over je bedrijf, merk of dienst en stelt je in staat om te communiceren via FaceBook, Twitter, Linkedin, Foursquare, MySpace en WordPress.

Hootsuite analyseert de click-through-rate van URL’s, klik volume, retweets en presenteert rapportages en meetdata in een handzaam formaat. De rapportage bevat geografische informatie en kan gepresenteerd worden op basis van periode, URL of social media bron. Hootsuite biedt de mogelijkheid om op Twitter te zoeken. Informatie uit Twitter kan gesegmenteerd worden door middel van lijsten.

Hootsuite is een prima tool voor bedrijven die meerdere social media accounts vanuit één applicatie willen managen en monitoren. Hootsuite werkt (nog) niet met andere social media kanalen zoals YouTube en forums.

4. Google Alerts: www.google.com/alerts
Google Alerts is een gratis tool waarmee je automatisch e-mail updates kunt ontvangen, op basis van specifieke trefwoorden, onderwerpen, merknamen, bedrijfsnamen productnamen, etc. Je kunt daarbij gebruikmaken van social media kanalen, nieuws sites, video sites, discussies en forums.

Je ontvangt e-mail alerts in een frequentie die bij jou past (real-time, dagelijks, wekelijks) met 20 tot 50 resultaten per e-mail.

Google Alerts is een geweldige, gratis monitoring tool voor iedereen die op de hoogte wil blijven van nieuws en berichten over specifieke bedrijven, producten, diensten en personen. Helaas beschikt Google Alerts niet over kwantitatieve informatie waardoor niet alle resultaten in een context geplaatst kunnen worden.