30 tot 67 procent is een persoon op Twitter

30 tot 67 procent is een persoon op Twitter
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Social Media

Twitter bestaat al weer meer dan 5 jaar. Steeds meer personen en bedrijven zijn actief op Twitter (check de laatste cijfers hier). En steeds meer personen en bedrijven merken dat de interactie relatief minder wordt terwijl het bereik van hun accounts toeneemt. In Italie is er recentelijk een onderzoek geweest naar de twittervolgers van merken met schokkende resultaten. Bij sommige grote merken is bijna de helft van de volgers geen persoon, maar een robotje of, nog erger, een nep account. Uit het onderzoek bleek dat bij slechts 30 tot 67 procent met zekerheid te zeggen is dat er een echt persoon achter schuil gaat. Oeps.

Marco Camisani Calzolari, een professor corporate communications & digital languages op de Milanese universiteit IULM, analyseerde 39 netwerken van grote merken zoals Samsung, Starbucks, Blackberry, Wholefoods, Pepsi en deed deze schokkende constatering.

De resultaten waren het slechtst bij @DellOutlet. Daar was 46% van de 1.500.000 volgers nep of robot. Van de overige 54% was ook nog eens 10% achter een slotje en 13% onbekend. Het werkelijke bereik is dus een fractie van het totaal aantal volgers: van 30% is met zekerheid te zeggen dat er een echt persoon achter zit. En Dell was niet het enige merk. In het onderzoek kwam Starbucks het beste uit de test. Daar is 67% een echt persoon.

Meer bij Marketingfacts