3 vuistregels voor een ijzersterke slogan

3 vuistregels voor een ijzersterke slogan
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Tips

Hoe bedenk je een oneliner die bij miljoenen mensen blijft plakken? Vermijd clichés en omarm de dubbele bodem, schrijft reclamegoeroe Jaap Toorenaar (64) in een nieuw boek.

Reclame maken is een buitengewoon moeilijk en soms “onnozel vak”, zegt reclameman Jaap Toorenaar, bedenker van campagnes waaronder die van Calvé met Evert van Benthem, ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, en ‘NRC. Slijpsteen voor de geest’.

Wie ergert zich niet regelmatig aan irritante en schreeuwerige boodschappen? “Er is een haat-liefdeverhouding, maar het is meer haat dan liefde”, erkent de voormalige creatief directeur van het Rotterdamse reclamebureau ARA, waar hij nu nog 2 dagen per week werkt.

Stel, je loopt naar de bakker, spiegelt Toorenaar voor. “Dan zie je onderweg een hoop stoeptegels, maar die dringen niet tot je door. Datzelfde gebeurt met reclames, het grootste deel verdwijnt onmiddellijk in het moeras van ons geheugen. Maar er is een bovenlaag die in staat is geweest om tot die zwaar gebarricadeerde hoofden door te dringen. Mensen herkennen die reclames niet alleen, maar ze citeren daaruit en praten er graag over.”

Klik hier en lees het volledige artikel