3 trends in e-commerce

3 trends in e-commerce
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Het coronavirus brengt heel wat teweeg in onze samenleving. Naast de vele negatieve punten die Covid-19 met zich meebrengt, lijkt er wel iets positiefs te gebeuren op vlak van e-commerce. In dit artikel worden 3 trends besproken.

Het coronavirus brengt heel wat teweeg in onze samenleving. Naast de vele negatieve punten die Covid-19 met zich meebrengt, lijkt er wel iets positiefs te gebeuren op vlak van e-commerce. In dit artikel worden 3 trends besproken.

Lokale winkels maken door Covid-19 de stap naar online

Grote winkels hadden vaak al een webshop. Kleine, lokale winkels zijn nu ook aan een online opmars bezig. Doordat veel winkels hun deuren tijdelijk moesten sluiten tijdens de lockdown, waren nieuwe wegen nodig om klanten toch het nodige te kunnen bieden.

Zo zijn de lokale winkels in het e-commercegebeuren gerold. Met succes. Steeds meer mensen ontdekken namelijk dat ze het wel handig vinden dat ze online hun favoriete product kunnen bestellen, het thuis rustig kunnen uitpakken en ze voor dit alles niet eens de deur uit moeten. Een win voor de lokale winkel, een win voor het e-commercegebeuren en een win voor de consument.

Headless webshops zijn met een opkomst bezig

Het bekende beeld van een webshop is als volgt: je surft naar een bepaalde website/webshop. Hier vind je dan een hele catalogus met producten. Je klikt op een van de producten die je interessant vindt en bestelt het.

Headless e-commerce werkt een tikkeltje anders: het bedrijf kiest zelf enkele hoogstaande nieuwigheden uit en stelt deze tentoon. Dit kan op een mooie manier gebeuren met foto's of video's, wat voor een klant erg aantrekkelijk is: hij/zij ziet in plaats van een saaie productcatalogus nu een hippe foto of video van het product.

Datagedreven ondernemen

Het concept van datagedreven ondernemen staat gelijk aan het inzetten van inzichten uit data voor en door het bedrijf. Het online ondernemen wat steeds meer lokale handelaren aan het doen zijn, kan heel wat nieuwe nuttige data van klanten opleveren.

Indien een bedrijf dit goed aanpakt, valt hier heel wat winst te behalen. Een klant koopt iets aan in een webshop, waardoor de webshop een aantal gegevens van de klant bekomt die het bedrijf als er enkel lokaal gehandeld wordt, niet gehad zou hebben. Zo kan het bedrijf dan bijvoorbeeld nieuwsbrieven gaan versturen aan nieuwe klanten, waardoor die klanten misschien nog eens terugkomen voor een andere aankoop omdat ze getriggerd blijven worden.

Tot slot, e-commerce is door Covid-19 ook bij lokale winkels steeds belangrijker geworden. Headless webshops waarbij er een hippe uitstraling gegeven wordt aan het traditionele idee van een webshop, zijn aan een opmars bezig. Indien een lokale winkel ook nog eens gebruik maakt van datagedreven ondernemen, wint deze heel veel positiefs. Al bij al heel wat veranderingen in de wereld door Covid-19, maar op vlak van e-commerce brengt het juist heel wat goede vernieuwing teweeg.