3 Branding Tips voor jouw Startup

3 Branding Tips voor jouw Startup
5 jaar geleden
Gepost in Startups

Je eigen bedrijf opzetten is niet niks. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de zee van super creatieve, hippe startups zodat jij er met die grote investering vandoor gaat? In dit artikel een aantal tips over branding en corporate identity. Dit is namelijk meer dan een logo, visitekaartje en bijpassende website.

Overtuigende boodschap

Het eerste waar je over na moet denken is de boodschap achter je startup. Wat zijn de beweegredenen die je wilt communiceren. Zonder sterke boodschap heb je geen verhaal waarmee klanten en investeerders zich kunnen identificeren.

Het verhaal achter een startup is vaak persoonlijk en inspirerend, beide elementen zijn drijfveren voor betrokkenheid. Het motto van Ben and Jerry’s is hier een goed voorbeeld van: “Spreading peace, love and ice-cream since 1978”. Door het publiek bij je bedrijf te betrekken met een heldere en duidelijke boodschap, zal hun interesse in jou gewekt worden.

Doordachte naam

Zodra je boodschap helder is, kun je na gaan denken over de naam van je startup. Wil je een naam dat meteen duidelijk maakt wat voor product je verkoopt, of gaat je voorkeur uit naar iets abstracts? Vergeet niet te checken of je bedrijfsnaam nog beschikbaar is als URL en check met de Google Adwords tool of het goede resultaten zou opleveren.

Idealiter zou je het volgende moeten vermijden in je bedrijfsnaam:
• Verwijzingen naar web 2.0 – dit is inmiddels old school
• Initialen – dit maakt een goede SEO ranking heel lastig, alleen IBM is dit na jaren gelukt
• Beschrijvingen van je product – als je in de toekomst toch een andere weg inslaat, kun je je naam weggooien…

Sterke visualisatie

Als je een overtuigende boodschap hebt met een duidelijk verhaal en je naam goedgekeurd is door je team en Google (…let’s face it, Google heeft echt deze invloed!) is het tijd om je startup te vorm te geven. Hoe wil je dat je merk eruit ziet?

Ons advies is om te beginnen met een logo en vanaf hier verder te werken. Een logo kun je zelf ontwerpen, maar je kunt het ook crowdsourcen op online marktplaatsen als 99designs. Onthoud dat je logo overal in verwerkt zal worden; het zal te zien zijn op je website, visitekaartjes en op elk ander communicatiekanaal dat je gaat gebruiken. Je logo moet een visualisatie zijn van je startup – dat verhaal dat je eerder in het proces op papier hebt gezet.

Het ontwerp moet de waarden, gedachten en de boodschap van je startup overbrengen. Vergeet niet om te checken wat voor ontwerpen je concurrenten gebruiken en wees voorzichtig met het volgen van trends – je wilt uniek zijn in jouw werkveld.

Kortom, zorg voor een duidelijk verhaal zodat het gemakkelijk te verpakken is in een ontwerp – appeltje eitje toch?

Wil jij een nieuw logo winnen?

Speciaal voor lezers van Young Startup verloten we een Zilveren logo ontwerpwedstrijd t.w.v. € 399,-. Tijdens de ontwerpwedstrijd ontvang je ongeveer 60 ontwerpen die speciaal voor jouw startup zijn gecreëerd. Je vindt gegarandeerd een logo dat bij jou past! Kans maken? Laat ons op @99designs_nl in 140 tekens weten waarom jij dit logo verdient. Liever mailen? Dat mag ook, stuur dan een e-mail naar [email protected] o.v.v. “Logo winnen Young Startup”. De winnaar wordt op 25 oktober via YoungStartup.nl bekend gemaakt.

Daarnaast geven we jullie allemaal € 25,- korting en een GRATIS Power Pack t.w.v. € 79,- als je in oktober je ontwerpwedstrijd via deze link start op 99designs.