20 Tips om je content 'deelbaar' te maken

20 Tips om je content 'deelbaar' te maken
5 jaar geleden
Gepost in Tips

Laten we kijken naar waarom mensen content delen en hoe je de ‘psychologie achter het delen’ kunt gebruiken om ‘deelbare’ content te produceren voor jouw merk.

Alles wat verteld zou kunnen worden is al eens eerder verteld. We hoeven het alleen maar op een andere manier te vertellen. En dat is precies waar dit artikel over gaat. Je hoeft niet een fantastisch verhaal ergens vandaan te halen dat nooit verteld is of laat staan gedeeld. Integendeel.

Heb er vrede mee dat wat je schrijft op de één of andere manier al verspreid is door anderen. Maar probeer het leuker te brengen. Daar heeft iedereen natuurlijk zijn idee over. Iedereen schrijft tenslotte op zijn eigen manier. Met wat extra onderzoek schijn je nieuw licht op de zaak.

Uiteindelijk komt het neer op een van beide: schrijven over nieuwe trends, data of publicaties; of wat anderen geschreven hebben alleen dan op een betere manier verwoord.

Om tot de beste content te komen zou je beiden moeten combineren.

Laten we kijken naar waarom mensen content delen en hoe je de ‘psychologie achter het delen’ kunt gebruiken om ‘deelbare’ content te produceren voor je merk.

De psychologie achter het ’delen’
De eerste stap om onze content te laten delen is het analyseren van het menselijk gedrag. Wat zet mensen aan tot het doen van bepaalde dingen? Wat drijft mensen om content te delen?
Het meest fundamentele element wat je moet onthouden is dat wanneer men iets deelt, dat er een bepaalde beloning in het verschiet ligt.

Wat voor beloning biedt jouw content aan je lezers?
Ten tweede, door het delen van content wordt degene die deelt ook deels ‘eigenaar’ en zegt deze content ook iets over henzelf als persoon. Mensen zullen dus alleen content delen die hen goed uit de verf laat komen. Je kunt je derhalve afvragen; doet mijn content dit?

Onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania hebben duizenden stukken gedeelde content geanalyseerd om er achter te komen waarom mensen delen. Uit dit onderzoek en het volgende artikel van de Association for Psychological Science kunnen we de volgende redenen afleiden waarom mensen content delen:

  • Positieve artikelen worden eerder gedeeld
  • Mensen delen vaak content die reacties als verbazing teweegbrengen.
  • Het delen van content is een manier om een emotionele band te leggen met anderen
  • Mensen delen content met onderwerpen die stroken met wie ze zijn en waar ze in geloven
  • Content wordt gedeeld omdat het een emotionele stimulans triggert, daarbij kan het gaan om controversiële of positieve content
  • Vanuit deze denkwijze kunnen we content creëren die de psyche van de mens aanspreekt en daarmee deelbaar wordt.
  • Hoe kun je jouw content meer deelbaar maken? Wanneer je eenmaal begrijpt waarom mensen delen wordt het tijd om dit op je eigen content toe te passen.

Klik hier en lees de twintig tips